3FM Florent Luyckx zoekt DJ

Het vertrek van succes-dj’s Ruud de Wild en Jeroen Kijk in de Vegte is een gevoelige klap voor 3FM. Dat vindt ook zendercoördinator Florent Luyckx. Toch staan er volgens hem mensen in de coulissen klaar om het duo op te volgen. Namen wil hij, gezien de overspannen situatie op de radiomarkt, niet noemen.

‘Het vertrek van Ruud en Jeroen is een groot verlies voor 3FM’, aldus Luyckx. ‘Het betekent dat we twee programmamakers kwijt raken die echt in staat zijn om jongeren aan te spreken. En die er in geslaagd zijn een programma te maken dat heel populair is onder onze luisteraars en ook buiten 3FM een enorme naamsbekendheid heeft. Dat houdt in dat we nu een periode ingaan waarin we dat opnieuw moeten opbouwen, met andere makers en een nieuw programma. Het zet ons op de korte termijn in ieder geval op verlies.’
 
Waarom is het programma zo belangrijk voor 3FM?
‘In het timeslot van ruuddewild.nl vindt een wisseling van luisteraarsgroepen plaats. Vanaf acht uur ’s ochtends hebben we een redelijk constant publiek van twintig plus. Zo rond een uur of vijf schakelt een deel van die doelgroep uit en schakelen jongere luisteraars in. Dus het programma heeft een heel specifieke functie in het schema. Stenders Vroeg zet de deur open naar een zo breed mogelijk publiek, de dagprogrammering; diezelfde functie heeft ruuddewild.nl van de dag naar de avond.’
 
Hoe ga je het gat opvullen?
‘Het nieuws is net een week oud, dus het is nu nog veel te vroeg om daar iets concreets over te zeggen. Ik weet dat BNN druk nadenkt over een oplossing. Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat we met een sterk programma terugkomen.’
 
Is 3FM in staat een vervanger van Ruud de Wild aan te trekken?
‘Ik vind dat we verkeerd beginnen als we zoeken naar een vervanger van Ruud. Dat zou een zwaktebod zijn. Alleen hij kan ruuddewild.nl maken, dus dat programma moeten we vergeten. En vervolgens moeten we een nieuw programma neerzetten op die tijd, dat interessant is voor de doelgroep van 3FM in de volle breedte. Waarin wel personality een rol speelt. Want we zitten in drive time: er wordt met meer aandacht geluisterd dan ’s middags tussen twee en vier, bijvoorbeeld. Dat betekent dat er naast muziek ook behoefte is aan ander entertainment.’
 
Moeten dat weer twee personalities zijn?
‘Daar zou je nou nog eens naar kunnen kijken. Nu is het heel gewoon, dat is eigenlijk zo gegroeid de afgelopen jaren. De vraag is: moeten we het bestaande sjabloon leggen op een nieuw programmaontwerp, of moeten we gewoon vanaf nul gaan denken? Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van degene die het gaat maken.’
 
Hoe kun je voorkomen dat nog meer dj’s weggaan bij 3FM?
‘De programmamakers van 3FM zitten hier allemaal om een andere reden dan om heel veel geld te verdienen. Mensen zitten hier vanwege de enorme hoeveelheid lol die ze hebben in hun werk. Dit is toch een ander station dan een gemiddeld commercieel station. Er zijn hier meer individuele vrijheden voor programmamakers. We hebben een ander format dan de commerciëlen. Daarnaast zijn wij een onderdeel van de publieke omroep, wat zeker ook voor veel programmamakers een belangrijk element is. Bij een commercieel radiostation moet toch vooral omzet worden gegenereerd en de programma’s zijn daar een middel voor. Hier willen we heel interessante en spannende radio maken, en speelt die omzet niet mee. Radio maken is hier het doel. Dat is iets waar programmamakers bij 3FM wel degelijk mee bezig zijn. En ook echt voor kiezen.’

‘Hoe voorkom je nou dat die mensen hier vertrekken? Dat begint al bij de omroepen die mensen aannemen. Welke reden hebben die om bij ons te komen werken? Dat betekent ook dat de minst voor de hand liggende reactie van ons is om bij commerciële partijen programmamakers weg te gaan kopen. Want de kans is groot dat dat niet de juiste mensen voor ons zijn. Verder zie ik het als mijn taak om te zorgen dat programmamakers zich hier lekker voelen en dat ze betrokken zijn bij zaken als het muziekbeleid. Dat is voor alle makers op 3FM een belangrijk issue. Bij een commercieel station hebben ze die inspraak niet. Deels praten ze ook mee over waar we met de zender naar toe moeten. Dus ze zijn heel erg betrokken bij het station. Daar heb ik het afgelopen jaar ook erg mijn best voor gedaan. Op die manier maak je het verschil nog groter tussen het werken bij 3FM en bij een willekeurige andere zender.’
 
Weegt dit alles voldoende op tegen het grote geld?
‘Als we praten over mensen van het kaliber zoals ik net heb geschetst, dan weet ik dat wel zeker. Want die vinden dat juist belangrijk. Maar ik moet je zeggen dat door de manier waarop de markt zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld, mensen in sommige gevallen het hoofd op hol wordt gebracht. Want het gaat niet over tweeduizend euro meer of een leuke auto. Nee, het gaat echt over bedragen die de televisiehonoraria overstijgen.’
 
Diskjockeys krijgen bij 3FM de gelegenheid om volwassen te worden en worden dan weggekaapt door de markt. Is dat niet het lot van de zender?

‘In zekere zin wel, ja. Op dit moment is de markt zo overspannen en doen andere radiostations zo weinig aan het ontwikkelen van nieuw talent. Dus op het moment dat iets op 3FM tot wasdom is gekomen, dan zijn de commerciëlen daar in geïnteresseerd en die bieden altijd meer. In die competitiestrijd kunnen wij niet mee. Wij investeren daarom in opleidingen voor programmamakers. We proberen op die manier talent te ontwikkelen dat waardevol wordt voor dit station. Als je die investeringen in mensen doet, is het wel van belang dat je na dat omschakelpunt, waarbij ze interessant worden voor het station in plaats van andersom, nog een tijdje door kunt met die mensen. Als we in een situatie komen waarin we makers een paar maanden nadat ze een eigen programma hebben al kwijt dreigen te raken, dan hebben we echter een probleem. Want dat is niet onze publieke taak, dat is een desinvestering. Dus aan de ene kant moeten we goede afspraken maken met de dj’s die hier een opleiding krijgen. Aan de andere kant moeten we ook de slagkracht hebben om een nog een paar jaar met die mensen door te kunnen.’
 
Kan 3FM het vertrek van nog een ster-dj aan?
‘Dat weet ik niet. Dat hangt er vanaf of we erin slagen ruuddewild.nl na juni te vervangen door een ander sterk programma. Voorlopig ga ik ervan uit dat we met het huidige sterke team verder kunnen. Natuurlijk moet de organisatie wel zijn voorbereid op een zekere mate van natuurlijk verloop en dus investeren in nieuw talent.’
 
Is dat talent er?
‘Ja, ook mensen uit onze eigen opleiding, die nog midden in hun ontwikkeling zitten. Maar die uiteindelijk, daar ben ik van overtuigd, een middagshow zouden kunnen maken. Nee, ik noem geen namen, want dan zijn ze zo 50.000 euro meer waard.’[Spreekbuis/Radio.NL]

Gerelateerde berichten