Op het Hilversumse mediapark wordt nog deze zomer betaald parkeren ingevoerd. De meeropbrengsten van deze maatregel worden gebruikt voor verbetering van de infrastructuur búiten het park.
Op het mediapark is op het ogenblik parkeerruimte voor in totaal 2900 auto’s, verdeeld over ruim twintig terreinen. Eigenaar TCN heeft sinds november drie keer om de tafel gezeten met vertegenwoordigers van de ‘bewoners’ van het mediapark. Het gaat zowel om de eigen huurders als om de twee andere grondeigenaren, de NOS en Net 3-omroepen (VPRO, VARA, NPS en RVU).
De NOS is akkoord gegaan met de invoering van ‘gereguleerd parkeren’, met de slag om de arm dat het bedrijf in de toekomst weer kan afhaken. De Net 3-omroepen doen echter niet mee, zodat hun eigen parkeerterrein het enige plekje op het mediapark wordt waar niet betaald hoeft te worden.
Het parkeren bij automaten wordt even duur als elders in Hilversum. Verder zal gewerkt worden met ‘marktconforme’ abonnementen. De parkeerautomaten die al jaren onbenut bij de parkeergarages A en B staan, zijn nog goed bruikbaar. De apparaten zijn indertijd door de toenmalige NOB-directeur Anton Thiery neergezet, die op deze twee plekken betaald parkeren wilde invoeren. Zijn plan leed schipbreuk, omdat het NOB de klanten niet wilde afschrikken, en omdat werd gevreesd voor parkeeroverlast in de rest van het mediapark.
TCN verwacht dat de invoering van betaald parkeren geld gaat opleveren. Dit bedrag zal worden gebruikt voor een betere bereikbaarheid/ontsluiting van het mediapark. Het bedrijf richt zich daarbij op de infrastructuur buiten het park. De invoering van betaald parkeren is een van de twintig maatregelen die mediator Hans Hillen heeft voorgesteld voor een betere bereikbaarheid van het mediapark. [Gooieneemlander/Radio.NL]