Column: De muziekindustrie

Een paar maanden geleden volgde ik op de universiteit (Maastricht, ik studeer bedrijfseconomie) het vak Internet Economics. In mijn onderwijsgroep zat er ook een Duitser met de nodige werkervaring als consultant. Hij vertelde dat hij jaren geleden, nog voor de grote MP3 hype, al eens een rapport had gemaakt voor een platenmaatschappij over hoe de muziekindustrie moest omgaan met het hele MP3 gebeuren, wat op dat moment net op kwam. Hun advies was duidelijk: zet *onmiddelijk* een legale tegenhanger van Napster op, anders verlies je de controle over het geheel.

De platenmaatschappij in kwestie heeft dat advies terzijde geschoven. Dat blijkt achteraf een enorme blunder te zijn geweest; de controle over het downloadgebeuren hebben ze nooit gehad, terwijl de CD verkoop hard in elkaar zakt. Van de singlemarkt is al helemaal niets meer over.

Afgezien van wat gebrul en een aggressieve RIAA doet de muziekindustrie werkelijk niets constructiefs om het tij weer te keren. Men blijft vast houden aan het oude business model (het verkopen van te dure CD’tjes waarvan de kostprijs slechts enkele centen is), terwijl werkelijk alle seinen voor dit model al lang op rood staan.  Lees verder

Gerelateerde berichten