Sanoma Uitgevers en kinderzender Z@ppelin (Ned. 3) stoppen met de uitgave van de aparte televisiegids voor kinderen. Een woordvoerder van Sanoma zei donderdag dat de belangstelling voor het tv-spoorboekje voor kinderen van 7 tot 12 jaar te laag was.
Het blad Z@pp&Zo verscheen vorig jaar april voor het eerst. De makers mikten op een oplage van ongeveer 25.000 exemplaren, maar die bleef lange tijd rond de 10.000 hangen. Nadat afgelopen najaar de bladformule was aangepast, groeide de oplage naar 15.000, maar dat vindt Sanoma nog steeds te weinig. Vrijdag ligt de laatste editie in de winkels. Voordat Publieke Omroep en Sanoma met de uitgave begonnen, bleek uit onderzoek dat kinderen behoefte hebben aan zo’n gids en dat die vooral multimediaal moeten worden benaderd. Dus niet alleen via tv, maar ook via bijvoorbeeld internet en tijdschriften.
Nickelodeon
Toch slaagde het initiatief niet, omdat volgens de zegsvrouw ,,veel veranderd is in kinder-tv-land”. Door de opkomst van kinderzender Nickelodeon (MTV Networks) kijken kinderen minder naar Z@ppelin. Nickelodeon zendt sinds enige tijd 24 uur per dag uit. Het marktaandeel van die zender is daardoor aanzienlijk gegroeid. Ook Fox Kids trekt veel jonge kijkers.
De zender Z@ppelin en het blad van het Commissariaat voor de Media mochten nauwelijks samenwerken. De Mediawet staat een innige band tussen een commerciële uitgever en Publieke Omroep namelijk niet toe. Door die constructie was multimediaal werken moeilijk. [Trouw]