Het gecombineerd inzetten van televisie en internet bij reclamecampagnes verhoogt de herkenbaarheid en de reacties, meldt Blauw Research in een onderzoeksrapport. Internet vergroot de bekendheid van merken van adverteerders als ze webmarketing inzetten in combinatie met tv- en radioreclames.
Blauw Research onderzocht de effecten van een reclamecampagne van zorgverzekeraar Amicon en komt met deze resultaten. Of de resultaten door te trekken zijn voor de hele breedte van internetadverteren is de vraag.
De onderzoeker concludeert: “Uit onderzoek blijkt de tv-campagne het meest bij te dragen aan de toename van de bekendheid van Amicon. De combinatie tv en internet, of tv, internet en radio is het meest effectief bij het verhogen van de spontane bekendheid. Confrontatie met deze mediacombinaties betekent dat men 2 tot 3 keer vaker spontaan bekend was met Amicon, dan wanneer men alleen de TV-reclame heeft gezien.”
Het internetonderzoek werd gehouden bij Tiscali.nl, waar de verzekeraar met banners, pop up-reclames en animaties adverteerde. Bij eerdere onderzoeken bleek dat internetadvertenties het effect van offline reclame met enkele procentpunten versterkt. Eind vorig jaar besloot Unilever met MSN Nederland een onderzoek te gaan doen naar het meetbaar effect van internetreclame in combinatie met off line reclame, zoals die op radio, televisie en papier.
Nederlandse adverteerders gaven in 2003 voor circa 40 miljoen euro uit aan reclame op internet. Dat blijkt uit onlangs gepubliceerde cijfers van IAB Nederland. Die resultaten worden echter vertekend door het feit dat zoekbedrijven Google en Overture geen inzage geven in hun advertentie-inkomsten. [Planet/Radio.NL]