Het mediapark heeft zich volgens eigenaar TCN in het afgelopen jaar snel ontwikkeld. De projectontwikkelaar mikt voor de toekomst op een uitbreiding met maximaal 80.000 vierkante meter vloeroppervlakte, de helft van wat er tot nu toe gepland stond.
Het is deze maand een jaar geleden dat TCN Property Projects het (overgrote deel van het) mediapark overnam van het NOB. Sinds die tijd is de projectontwikkelaar erin geslaagd een groot aantal nieuwe huurders aan te trekken. Met als gevolg ‘een historisch laag percentage leegstand’, meldt woordvoerder Niels Kranenburg.
De Holland Media Groep (HMG) is de belangrijkste nieuwkomer. In november en december betrok het bedrijf de kantoorpanden waarin eerst Endemol Nederland zat. Momenteel wordt hard gewerkt aan de nieuwbouw (zo’n 7000 m2), die in september onderdak gaat bieden aan de hoofddirectie, diverse stafafdelingen, RTL iMedia, en IP, de nu nog in Amstelveen gevestigde reclamepoot. HMG-dochter Broadcasting Center Nederland (BCN), een facilitair bedrijf, huurt vanaf december twee studio’s in het Studiocentrum, waar onder meer de tv-programma’s Barend & Van Dorp en RTL Boulevard worden opgenomen.
TCN meldt nog een zevental kleinere nieuwkomers, waaronder Kink FM en de samenwerkende producenten Stokvis & Niehe Producties en PVTV. Intussen is begonnen met de forse uitbreiding van Studio 21 met het oog op de nieuwe dinnershows van Wentink Events, die in september van start gaan. Kranenburg: ,,Het publiek moest tot nu toe vanaf de parkeergarage per bus, via de ringweg, naar Studio 21 worden gebracht. Dat was nogal bewerkelijk en vervelend. Vanaf september kunnen zij via een fantasievolle doorgang in het Dekorcentrum naar de dinnershow lópen.”
Verder hebben diverse bestaande bewoners van het mediapark extra ruimte gehuurd. Zo beschikt Kalános International nu over eigen studioruimte (Studio 23) met bijbehorende kantoor- en editruimte. En huurde Digitenne, aanbieder van digitale televisie, een tweede locatie. Terwijl iMMovator – broedplaats voor (momenteel zes) startende mediabedrijven – onderdak vond in het Studiocentrum. Ten slotte verkast NOB-dochter Media Service Point in mei naar datzelfde Studiocentrum.
TCN voorziet, net als de gemeente Hilversum, een verdere groei. ,,In de slipstream van de HMG trekken ook andere commerciële partijen naar het mediapark.” Het bedrijf komt binnen drie maanden met een ‘masterplan’. Daarin wordt niet uitgegaan van een maximale uitbreiding van (ruim) 160.000 vierkante meter, zoals in het voorontwerp-bestemmingsplan vermeld. ,,Dat is veel te veel”, stelt Kranenburg. ,,Dan hou je geen park meer over.” TCN mikt op maximaal 80.000 vierkante meter.[Gooieneemlander]