Maas TV voor inburgering

Onder aanvoering van Migranten TV stelt een aantal lokale migrantenomroepen voor een nieuwe zender te beginnen: Maas TV. Die moet tevens dienst doen als facilitair bedrijf. Gevraagd is om een jaarlijkse subsidie van €496.574,-.Maas TV komt volgens de initiatiefnemers voort uit de wens van de SLOR (Stichting Lokale Omroep Rotterdam) die vindt dat de programma’s van de Rotterdamse omroepen zowel technisch als inhoudelijk dienen te worden verbeterd.

Ook zou er veel meer moeten worden ondertiteld. Maas TV moet aan een aantal tv- zenders, die met de SLOR samenwerken, ook ondersteuning bieden voor verbetering van de kwaliteit, stellen de initiatiefnemers voor. Maas TV zelf moet een eigen programmering hebben die door andere zenders kan worden gebruikt voor hun eigen doelgroep. Dat zijn Watan TV, Nelo TV, Tandang TV en Ta Nos Antias TV.

De plannenmakers vinden dat het bestaande materieel aan camera’s, montagesets en andere studiofaciliteiten sterk moet worden uitgebreid. Ook moet er extra technisch personeel bij komen voor bediening en onderhoud van de apparatuur. Gevraagd wordt of er ruimte kan worden gehuurd (750 m) in het pand naast het voormalige Imax- theater waar ooit Stads TV Rotterdam onderdak had. Daarin zouden twee studio’s moeten worden ingericht voor Maas TV en de overige tv-zenders.

Personeel
Verder wordt voorgesteld te gaan werken met een goede redactie ‘om inhoudelijk hoogwaardige tv’ te kunnen maken. Ook op dit punt is meer personeel nodig, onder meer voor Antilliaanse, Kaapverdische, Marokkaanse, Turkse, Hindoestaanse en Pakistaanse redacties.

Die mensen zijn mede nodig om programma’s te ontwikkelen die de inburgering moeten ondersteunen. ,,Lokale multiculturele televisie is vanwege haar laagdrempeligheid, haar grote bereik en mogelijkheden het medium bij uitstek waarlangs integratie bevorderende programma’s kan plaatsvinden,” staat in een nota over Maas TV. Daarvoor wordt ook voorgesteld samen te werken met gemeentelijke diensten en landelijke instellingen.

Ook wordt gedacht aan het opzetten van projecten ‘op het gebied van taal, belastingen, werkgelegenheid, startend ondernemersschap, gezondheid, milieu, veiligheid, onderwijs, wonen, etc.’. De verwachting is dat er jaarlijks €60.000 uit reclame kan worden binnengehaald. Aan de gemeente wordt voor €129.600 aan programma’s verkocht, onder meer voor voorlichting. Een idee is ook werktrajecten te starten voor jongeren die zich in de media willen bekwamen.[Rotterdamsdagblad]

Gerelateerde berichten