Miljoenen euro’s verdient RTL4 met Idols. Zeker is dat de kassa niet is gesloten na de finale tussen Maud en Boris. Gezien op de website van RTL 4: ‘Idols-behang’ voor 47,50 euro per vierkante meter.
Idols is big business. Hoe groot, daarover zwijgen de doorgaans praatgrage programmamakers in alle talen. Bij de Holland Media Groep (HMG), waarvan RTL4 onderdeel uitmaakt, houden ze de kaken stijf als het gaat over geld. “Dat is concurrentiegevoelige informatie”, is het enige dat woordvoerder Laurens Woldberg erover kwijt wil.
CDA-econoom Sylvester Eijffinger, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, noemt Idols de cashcow van HMG. Eijffinger is goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de televisiewereld. Hij waagt zich niet aan exacte cijfers maar stelt wel dat ‘er ontzettend veel geld mee wordt verdiend’. Grofweg bekeken, komt het geld bij Idols op vier manieren binnen: via commercials, sponsoring, de opbrengsten van het stemmen door het publiek en de merchandise. In Nederland wordt jaarlijks zo’n vijf miljard euro uitgegeven aan reclame. 10 procent van dat bedrag gaat naar tv- en radiospotjes. De prijzen voor reclame op televisie hangen af van het tijdstip waarop de spotjes worden uitgezonden en de kijkdichtheid van het programma.
De reclameblokken van HMG- programma’s worden verkocht door het eigen bedrijfsonderdeel IP (Information et Publicité). Wie een reclamespot wil kopen vlak voor, tijdens of na Idols, betaalt een toptarief. Tijdens de eerste uitzending van Idols II op 6 december werd 30.750 euro gevraagd voor dertig seconden reclamezendtijd. Tijdens de finale van zaterdagavond was dat 32.385 euro, tijdens de uitslag zelfs 36.040 euro. De Day After-shows op zondag brengen zo’n 13.000 euro per halve minuut op.
Kassa voor HMG, geeft een woordvoerster van IP toe. “Van de mediawet mogen we per uur twaalf minuten reclame uitzenden. Die zitten tijdens Idols allemaal vol.” Na de finaleavond en de terugblik van zondag is er ongeveer 85 uur Idols op televisie geweest. Een simpele rekensom leert dat alleen de de reclame-inkomsten voor HMG tijdens Idols ergens tussen de veertig en zestig miljoen euro liggen. Maar er is meer. [Gelderlander/Radio.NL]