Vanaf 1 juli aanstaande is betaald parkeren op het Media Park een feit. Voor de medewerkers van Net 3 en van NOS RTV en Publieke Omroep lijken de gevolgen beperkt te blijven, maar medewerkers van andere organisaties zullen mogelijk flink in de buidel moeten tasten om hun auto op het Media Park te mogen neerzetten.
Het Media Park en de gebouwen die daar staan, zijn verdeeld over drie eigenaren. Naast TCN Media Park zijn dat Net 3 en de NOS (NOS RTV en Publieke Omroep). Voor hun medewerkers hoeft er niet veel te veranderen, want ze beschikken over eigen parkeerplaatsen. Net 3 (VARA, VPRO, NPS) heeft een eigen terrein en mag eventueel gebruik maken van een aantal plaatsen op het dak van parkeergarage A. TCN is met de RVU nog in gesprek over de parkeerplaatsen bij de leveranciersingang van de educatieve omroep.
De NOS beschikt over parkeergarage B, het terrein van Heideheuvel en enkele losse plaatsen. Alleen als die voorzieningen niet voldoende zijn, moeten er extra parkeerplekken worden gehuurd. Dat worden geen vaste plaatsen, maar vergunningen die recht geven op parkeren op plaatsen van TCN. In principe kan iedere werknemer op het Media Park zo´n vergunning bij TCN krijgen zolang de capaciteit dit toelaat, het bedrijf rekent er 350 euro per jaar voor.
Bezoekers
Voor bezoekers is ook een regeling getroffen. Bedrijven die bezoekersparkeerplaatsen huren van TCN kunnen bij de ingang van het Media Park hun bezoekers aanmelden. Die krijgen dan een eenmalige vergunning voor de plaatsen van het bedrijf waar ze moeten zijn. Bezoekers voor wie dit niet geldt, trekken bij de ingang van Parkeerdak- en garage A of Parkeerterrein G2-een barcodekaartje, en moeten bij vertrek afrekenen bij een automaat. Het tarief is 1 euro per uur, maar wie korter dan een half uur blijft hoeft niets te betalen. Het (gratis) barcodekaartje dat toegang biedt tot het Media Park dient dus niet tevens als parkeerkaartje.
Slagbomen
TCN neemt een aantal maatregelen om zwart parkeren te voorkomen. Er worden slagbomen geplaatst, en er zijn gesprekken gaande met Parcon, een dochter van beveiligingsbedrijf Securicor, om parkeerwachters te laten rondlopen. De NOS bezint zich nog op maatregelen om te voorkomen dat de eigen parkeerplaatsen door anderen worden bezet. Op termijn komen er slagbomen, maar die zullen er volgens Gitte Bosman van NOS RTV op 1 juli nog niet staan. Tot de bomen zijn geplaatst overweegt de NOS aan te haken bij de afspraken die TCN maakt over de inzet van parkeerwachters. De NOS zal over het parkeren en het vervoersmanagement een eigen informatiecampagne voor de medewerkers starten.
Ook de mensen die in de buurt van het omroepterrein wonen, zullen met de gevolgen van het betaald parkeren te maken krijgen. Naar verwachting zal een aantal automobilisten uitwijken naar de omliggende straten, waar ze hun auto gratis kwijt kunnen. TCN is daarom ook voor de omwonenden een voorlichtingscampagne begonnen.
Spitsbus
TCN heeft nog meer verkeersplannen voor het Media Park. Zo praat het bedrijf met onder meer vervoersmaatschappij Connexxion over een nieuwe busdienst. Nog vóór het einde van dit jaar zou er tijdens de spitsuren een pendeldienst moeten rijden tussen het centraal station van Hilversum en het Media Park. Die moet op het park drie haltes krijgen, zodat iedereen dicht bij zijn bestemming kan in- en uitstappen. Overleg met de Nederlandse Spoorwegen over extra treinen heeft niets opgeleverd.
Volgens NS is het spoor al overbelast en kunnen er niet nog meer treinen op het station Hilversum-Noord tegenover het Media Park stoppen. Dat zou kunnen veranderen als de spoorwegen de lijnen anders gaan gebruiken. Hilversum ligt aan de belangrijkste verbinding tussen Amsterdam en het oosten van Nederland, een route waarop vooral doorgaande treinen rijden. NS is van plan in de toekomst een metro-systeem in te voeren. De lijn wordt dan opgedeeld in kortere stukken, waar frequenter op kan worden gereden.
Bereikbaarheid
Al die plannen met openbaar vervoer maken deel uit van de al jaren slepende politieke discussie over de bereikbaarheid van het Media Park. Hoewel daarover al sinds de jaren zeventig wordt gepraat lijkt er nog steeds weinig schot in te zitten. Het laatste plan van de gemeente Hilversum, een nieuwe verbinding tussen het Media Park en de A1, gedeeltelijk in een tunnel onder de Erfgooiersstraat, is door de provincie Noord-Holland afgeschoten.
Het plan kost zeker 185 miljoen euro (volgens sommige berekeningen zelfs 225 miljoen) en kan pas op de lange termijn worden uitgevoerd. Onbetaalbaar, vond de provincie. Bovendien zou de doorstroming van het verkeer in Hilversum-Noord veel eerder moeten verbeteren. Gedeputeerde Staten kwamen daarom met een eigen voorstel voor aanpassingen aan de bestaande wegen, in combinatie met een vrije busbaan tussen Media Park en het Hilversumse centraal station. Daarover zou de provincie inmiddels rond zijn met minister Peijs van verkeer. [Spreekbuis/Radio.NL]