Zoek
Sluit dit zoekvak.

Column: Zo zet je een publieke omroep op

Uw columnisten Michiel en Jasper (uw Vliegende Radiowereld Reporter) chatten regelmatig. Wat nou, een kwart aarde ertussen? Dat maakt toch niet meer uit tegenwoordig? Het gewauwel kan dan alle kanten opgaan. En zo kwamen we op het idee om eens te kijken wat er zoals nodig is om een publieke omroep op te zetten. En dan denken we niet aan hoe je leden verzamelt, maar aan wat er moet gebeuren om daadwerkelijk een programma te maken.

Onze omroep gaat 1 (een) dagelijks radioprogramma maken van twee uur. We beginnen per slot van rekening pas. Dit programma gaan we dan uitzenden op Radio 2, natuurlijk op prime time. Daar hebben we uiteraard een organisatie voor nodig. Die organisatie zetten we op volgens Hilversumse snit.

Het programma heeft natuurlijk een presentator nodig. Uiteraard nemen we als omroep geen genoegen met een doorsnee presentator: we willen een echte topper! Immers, ook voor de publieke omroepen is marktaandeel Heilig – en de simpele radiowetten zeggen dat bekende presentatoren scoren. Als nieuwe omroep hebben we nog geen talentenvijver, dus moeten we wel iemand overnemen. Die topper kost, laten we zeggen, vijf ton per jaar. En ach, slechts 1 presentator is zo kaal … dus we nemen er direct twee side-kicks bij. Lekker gezellig op de radio. Kosten ook een ton per stuk.

We hebben natuurlijk ook een redactie nodig, want we niet van die top-DJ en z’n twee zijschoppen vragen dat ze buiten de twee uurtjes radio verder nog werken. De rest van de tijd zijn ze druk bezig snabbelen. Van zo’n ondermaats omroepsalaris kan namelijk niemand leven. En zo trekken we vier man redactie aan. Weer geen onervaren mensen, dus dat kost ook €50K per jaar per persoon. Lees verder

Gerelateerde berichten