Commerciële omroep voor 50 plussers

Het marktaandeel onder 50 plussers waar de omroepverenigingen verantwoordelijk voor zijn is lager dan bij de commerciële omroep volgens een onderzoek uitgevoerd door Intomarkt in opdracht van Omroep MAX.

De Publieke Omroep scoort hoog als men bij de berekening van het marktaandeel onder 50 plussers de programma’s van de NOS/NPS (o.a.journaal, sport, NOS actueel) er bij optelt.

Nederland 2 heeft met de NOS/NPS programma’s een marktaandeel van 20% zonder de NOS programma’s zoals:  Journaal en Studio Sport, nog maar 10,3 %. Nederland 3 is helemaal niet populair bij 50 plussers, zij heeft een marktaandeel van 5.9%(zonder NOS/NPS)en met de programma’s van de NOS/NPS 8,3%. 

Voor het totale marktaandeel betekent dit dat met inbegrip van de NOS/NPS programma’s, de publieke zenders een marktaandeel van 45,6% hebben onder 50 plussers en zonder deze programma’s nog maar 30%. De commerciële zenders hebben met sport, actualiteiten een marktaandeel van 40,3% en zonder bijna 31% in deze doelgroep. 

Jan Slagter, voorzitter Omroep MAX: ’De stelling dat 50 plussers veel naar de Publieke Omroep kijken is niet juist, als het gaat om de programma’s waar de Omroepverenigingen verantwoordelijk voor zijn.  De programma’s die de Omroepverenigingen (TROS,VARA,BNN,VPRO,EO,NCRV,KRO) maken halen maar een marktaandeel van 30%. De Commerciële Omroepen hebben ook met hun marktaandeel onder 50 plussers de publieke omroep ingehaald. Dankzij met name de programma’s van de NOS (Het Journaal, Studio Sport en NOS Actueel) haalt de Publieke Omroep nog een respectabel marktaandeel’

Omroep MAX, de nieuwe omroepvereniging voor mensen van 50 jaar en ouder, heeft vorige week haar beleidsplan ingeleverd bij het Commissariaat voor de Media. Omroep MAX hoopt snel een uitsluitsel te krijgen van de Staatssecretaris over het  verkrijgen van een erkenning voor het publieke bestel. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten