TMF, MTV, Nickelodeon, FoxKids en The Box mogen volgens Stiva in de komende 12 maanden geen alcoholreclames uitzenden. Wanneer dit wel gebeurt op één van deze zenders zal dit als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende drank aangemerkt worden.
De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) laat jaarlijks door bureau Intomart GfK vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Jaarlijks wordt over de periode van juli van het ene jaar tot en met juni van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender.
Radio
Volgens Stiva wordt geen enkele radiozender gekenmerkt als jongerenzender. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25% minderjarigen bereikt.
In de analyse zijn de volgende zenders betrokken:
TV:
Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, Yorin, SBS6, Net 5, Veronica, Nickelodeon, TMF, MTV, FoxKids, National GeoGraphic Channel en Discovery Channel, Animal Planet en The Box.
Radio:
Radio 1, Radio 2, Radio 3FM, Radio 4, 747 AM, Sky Radio 101 FM, Radio 538 102 FM, Radio 10 Gold, Noordzee 100.7 FM, Yorin FM, Classic FM, Arrow Classic Rock, BNR Nieuwsradio, ID& T Radio, Radio Veronica, TRL FM, Radio Noord, Omrop Fryslân, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio Oost, Radio Flevoland, Radio M Utrecht, Radio Noord- Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep zeeland, Omroep Brabant, L1 Radio, Happy Radio, Hot-Radio, Keizerstad FM, Radio 8FM Brabant, City FM, Radio Limburg 97 FM, Waterstad FM Fryslân en XFM. [Radiowereld.NL]