De oplage van de landelijke dagbladen is in het eerste kwartaal verder gekelderd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook veel publiekstijdschriften kampten met een daling. Dat blijkt uit cijfers van media-instituut HOI.
Bij de landelijke kranten komen de grootste procentuele oplagedalingen voor rekening van titels van PCM. Trouw gaat hierbij aan kop, met een daling van 9,6%, gevolgd door het Algemeen Dagblad met 26 duizend (-8,6%) en De Volkskrant met 20 duizend (-6,0%).
De Telegraaf was ook in het eerste kwartaal van dit jaar de krant die in de grootste oplage is verspreid. De Telegraaf zakte met 3,8% tot 732.455, dat zijn bijna 30 duizend kranten minder. De oplagecijfers van Het Parool, het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad daalden met respectievelijk 5,4%, 4,4% en 2,3%.
De gratis verspreide krant Spits vormt met een toename van 6,1% tot 383.947 een uitzondering op dit patroon. Concurrent Metro daarentegen kampte met een oplagedaling van 2,3% tot 311.983. Ook regionale kranten ontkwamen niet aan de malaise. Zo zakte de oplage van het grootste regionale dagblad, De Gelderlander, met 2,4% tot 186.117.
Bij de grote publiekstijdschriften lieten vooral de roddelbladen grote procentuele dalingen zien. Met Plus Magazine daarentegen ging het goed: de oplage van dit tijdschrift steeg met 7,5%. [Radio.NL/Novum]