RTL Nederland heeft de uitzendrechten verworven van de controversiële film The Passion of the Christ van regisseur Mel Gibson. De film, over de laatste twaalf uur van het leven van Jezus, wordt op z’n vroegst in het najaar van 2005 uitgezonden. Verscheidene omroepen waren voor de rechten van de film in de markt, maar uiteindelijk trok RTL aan het langste eind, liet de zender gistermiddag weten. RTL wil niet zeggen wat zij voor de film heeft betaald.
De verkoop aan een commerciële zender is opmerkelijk, omdat Gibson niet wil dat de productie door reclameblokken wordt onderbroken. Het geld denkt het station terug te verdienen met de blokken vlak voor en na de film en misschien door het aantrekken van een sponsor voor de film. ,,Het dient ook niet direct een commercieel doel, het gaat om de uitstraling voor RTL”, verklaart woordvoerder Laurens Woldberg. ,,Het is een veelbesproken en spraakmakende film. We zijn er trots op dat we zo’n opvallende film kunnen toevoegen aan onze programmering.”
De Evangelische Omroep, die The Passion ook graag wilde uitzenden, voelt zich overvallen door de plotselinge deal tussen RTL en filmmaatschappij A-Film Distribution. De NCRV voerde namens de EO en KRO de onderhandelingen voor Nederland 1. Hoewel er nog geen overeenstemming over de prijs was bereikt, dacht EO-directielid Ad de Boer tot gistermiddag dat de onderhandelingen nog gaande waren. ,,Ik ben daarom verrast, nu plotseling blijkt dat de commerciëlen de rechten hebben verworven.”
Te duur
De NCRV liet gisteren desgevraagd weten dat zij het bedrag dat de filmmaatschappij vroeg, te hoog vond. ,,We hadden interesse in de film, maar als publieke omroep moet je verstandig met je financiële middelen omspringen. De film was ons te duur. Het was een kosten-batenafweging”, aldus een NCRV-woordvoerder.
,,Dat verbaast me”, reageert EO-directeur De Boer. ,,Dat is niet het beeld dat ik ervan had. De EO is tot het laatste moment geïnteresseerd geweest om de film voor Nederland 1 te verwerven.” Veel EO-leden lieten eerder dit jaar weten bezwaren te hebben tegen uitzending van de film door de EO. Zo ontving de omroep 1800 handtekening uit Urk met het verzoek de film niet uit te zenden.
Desondanks zegt De Boer blij te zijn dat de film – weliswaar bij een andere zender – op de Nederlandse televisie komt. ,,De kritiek uit de achterban hebben we gewogen; we zijn met leden in gesprek geweest. Het missionaire doel was voor ons doorslaggevend. We wilden mensen in Nederland op een bijbelgetrouwe wijze het lijden van Jezus Christus laten zien. Het betekent dat christenen de gelegenheid hebben om in gesprekken met ongelovigen en evangelisatieacties daarbij aan te haken.”
Wel heeft de EO-directeur er bezwaar tegen dat RTL de film over het lijden van Christus slechts als commercieel product gebruikt. ,,Ze denken die film terug te verdienen met reclameblokken voor en na de film. RTL gebruikt het evangelie om geld te verdienen. Zo heeft Mel Gibson het niet bedoeld. RTL heeft er geen missionair doel mee. Dat is voor mij de schaduwzijde.”
De film, gesproken in Latijn en Aramees, riep bij het verschijnen heftige reacties op omdat de folteringen die Jezus Christus ondergaat erg uitgebreid in beeld komen. Ook bestaat volgens critici het gevaar dat de film antisemitische tendenzen versterkt. [ND/Radio.NL]