Sommige reality-soaps bieden deelnemers de kans om miljonair te worden, of op zijn minst een afspraak met een miljonair in de wacht te slepen. De producenten van “American Candidate”, dat vanaf volgende maand op de Amerikaanse televisie verschijnt, reiken hoger: zij zoeken een toekomstige leider van de vrije wereld.
In het programma, waarvan de eerste aflevering op 1 augustus wordt uitgezonden door de kabelzender Showtime, worden tien kandidaten elke week beoordeeld op de manier waarop zij een bepaalde opdracht hebben uitgevoerd. Elke week valt een van hen af. Degene die aan het eind van de afvalrace overblijft krijgt 200.000 dollar en de mogelijkheid zijn of haar programma voor de televisie uit te dragen, aldus de website van American Candidate.
De kandidaten worden bijgestaan door professionals die hun sporen hebben verdiend bij echte verkiezingscampagnes. Een van de oogmerken van het programma is om kijkers die zich normaal weinig met politiek bemoeien, een kijkje in de keuken te geven en voor politiek te interesseren, zei producent R.J. Cutler.
In een aflevering waar kortgeleden opnames voor werden gemaakt moesten de kandidaten een één minuut durend reclamefilmpje voor zichzelf maken. In een campagneboodschap krijgen kandidaten de kans hun standpunten in alle vrijheid naar voren te brengen en het komt er daarom op aan dat met verve te doen, hield Carter Eskew, een ervaren campagneadviseur van de Democraten, de deelnemers voor.
Na de inleiding van Carter konden de deelnemers een adviseur kiezen en met hem of haar aan de slag gaan. Kandidaat Bruce Friedrich kreeg van zijn adviseur Matt Bennett, voormalig directeur communicatie van de campagne van generaal Wesley Clark, de raad “meer daglicht te creëren” tussen zichzelf en de andere kandidaten. “Je moet niet te voorzichtig zijn.”
Erik Potholm, die reclameboodschappen heeft gemaakt voor kandidaten voor het Huis van Afgevaardigden en de Senaat, gaf zijn pupil vooral praktische adviezen – wat voor film hij moest gebruiken en waar hij de opnames het beste kon maken.
Cutler, maker van The War Room, een documentaire over de campagne van Bill Clinton in 1992, zei dat de medewerking van ervaren campagnedeskundigen garandeert dat de serie de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert.
De adviseurs krijgen een bescheiden beloning voor hun deelname aan de serie. Eskew, die vier jaar geleden de strategie uitstippelde voor de campagne van Al Gore, zei dat het hem vooral om het plezier gaat. “Het is altijd leuk om mensen te zien die enthousiast zijn over wat ze doen, zei hij. “En voor mij is het ook leuk dat mijn wel en wee niet afhangt van hoe zij het doen.” [Nieuws.nl/Radio.NL]