Kijkcijfers waar je U tegen zegt? De kortste weg naar een commerciële hit? Juist ja, reality-tv. Hét toverwoord in Hilversum. Na Frans Bauer, Patty Brard, de Tokkies en al die anderen moet daarom nu het leven op woonwagenkamp Vinkenslag in Maastricht zo snel mogelijk op televisie te zien zijn.
Tenminste, dat zijn de plannen van Endemol en Storms Factory BV. Maar de bewoners… die willen niet. Vinkenslag als docusoap. Onafhankelijk van elkaar werken Endemol en Storms Factory -van programmamaker Pieter Storms- achter de schermen hard aan de invulling en uitvoering van dat idee. Gevoed door de invallen van ME, politie en belastingdienst, de ontmanteling van wietplantages en al die andere acties waarmee Vinkenslag vooral dit jaar het landelijke nieuws haalde. Kortom, in de filosofie van de bedenkers: de sores van de Vinkenslag-bewoners staat garant voor honderdduizenden kijkers.
Een woordvoerster van Endemol heeft gisteren bevestigd dat de gesprekken over zo’n docusoap nog in een ‘oriënterende fase’ zijn. Over de inhoud van het programma en het aantal afleveringen wilde zij niets kwijt. Naar verluidt gaat het om een serie van dertien. Volgens onbevestigde berichten zou ook nog onderhandeld worden over geld. Endemol zou per aflevering 100.000 euro willen betalen aan de bewoners als die hun medewerking toezeggen. [Limburger/Radio.NL]