Televisieproducent Endemol is er nog niet in geslaagd ideeën voor zogenoemde spermashows te verkopen aan buitenlandse tv-zenders. Dat verklaarde een woordvoerster van Endemol International woensdag. Het bedrijf ontwikkelde twee tv-formules met sperma in de hoofdrol. In ‘Sperm Race’, bedoeld voor de Duitse markt, zoeken de programmamakers naar een Duitser die over de beste kwaliteit sperma van het land beschikt. De onderhandelingen over het programma zijn nog steeds gaande.
In ‘Make me a mum’ worden vrouwen zwanger gemaakt. Dat laatste programma bood Endemol aan Amerikaanse en Britse tv-stations aan, er wordt echter nog niet onderhandeld. Volgens de Endemol-zegsvrouw komt dat mede door de slappe vakantieperiode.
Tweede Kamer
CDA stelde naar aanleiding van de plannen voor de spermashows Tweede-Kamervragen aan staatssecretaris Van der Laan (Media). Zij antwoordde woensdag dat zij dergelijke initiatieven niet kan verbieden op grond van de Mediawet. Als het in Nederland ooit komt tot spermashows dan moeten die wel voldoen aan de Embryowet.
De bewindsvrouw deelt de kwalificaties ,,wansmaak”, ,,waardeloos” en ,,walging” die de CDA-vragenstellers aan de initiatieven hebben gegeven, maar verder gaat de D66-staatssecretaris niet. ,,Het hanteren van normen en waarden, in dit geval met name ethische principes, behoort tot de verantwoordelijkheid van mediabedrijven en deze behoren daarop ook te worden aangesproken. Het is evenwel niet zo dat de overheid op de stoel kan gaan zitten van degenen die verantwoordelijk zijn voor mediaproducten”, schrijft zij. [Planet/Radio.NL]