Fox Kids krijgt boete voor overtreden Mediawet

Het Commissariaat voor de Media legt Fox Kids een boete van 13.500 euro op, omdat het zich niet heeft gehouden aan de Mediawet. De Mediawet schrijft voor dat reclameboodschappen als zodanig herkenbaar dienen te zijn.

In mei en juni zond Fox Kids diverse keren een reclameblok uit met daarin de reclameboodschap Het Nederlands Elftal Spel. Het spel bestond eruit dat kinderen uit groep 8 met behulp van levensgrote ‘koppiez’ en ‘lijffiez’ – een actie van Albert Heijn – hun opstelling van het Nederlands Elftal konden bepalen. Naar het voorlopige oordeel van het Commissariaat was Het Nederlands Elftal Spel door de ongewoon lange duur (circa twee minuten), de vormgeving (als een regulier programmaonderdeel) en de participatie van Fox Kids (in de vorm van een logo en een verwijzing naar de website van Fox Kids) niet herkenbaar als reclameboodschap. De omroepinstelling kan zich in een hoorzitting kan verweren tegen de boete. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten