Kijktijd televisie in 2004 naar record hoogte

De tijd die wordt besteed aan televisiekijken neemt sterk toe. In 2004 zal naar verwachting 195 minuten per dag televisie worden gekeken, een stijging van acht minuten in vergelijking met 2003. De toename wordt onder andere veroorzaakt door vele Nederlandstalige producties en door de goed bekeken sportevenementen (EK Voetbal, Olympische Spelen). Ook de afgelopen jaren zat de kijktijd al sterk in de lift.

Dit blijkt uit het Televisierapport 2004 van SPOT, de brancheorganisatie van de televisiereclamebedrijven, dat vrijdag 27 augustus 2004 wordt gepresenteerd op de Broadcast Business Club te Bussum.

Reclame
Het aandeel van reclamekijken binnen het totale kijken ligt de laatste jaren stabiel op 7-8%. Het reclamekijken groeit wel mee met het totale kijken. Het aantal minuten reclame kijken stijgt in 2004 van 15 naar 16 minuten per dag.

Paul van Niekerk, directeur van SPOT: “De toename van het reclamecontact komt voor een groot deel tot stand doordat de consumenten langer televisiekijken. Deze extra televisietijd gaat vooral ten koste van ander mediumgebruik, zodat het aantal reclamecontacten daar afneemt. Voor een consument is dus veeleer sprake van een verschuiving dan een vermeerdering van reclamecontacten.

Daarnaast kan uit de stijging van de kijktijd worden vastgesteld, dat het publiek zich niet afwendt van televisie vanwege een te hoge reclamedruk. De reclamedruk via televisie ligt in Nederland ruim onder het internationale gemiddelde. Dit komt mede door de wettelijke maxima zoals die in de Europese Richtlijn en de Nederlandse Mediawet zijn opgenomen. SPOT ziet dit als een goede manier om het volume van het reclameaanbod te reguleren en ziet geen reden om deze maxima te verhogen.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten