Dat TCN grote plannen heeft met het Media Park, is al enige tijd duidelijk. Sinds kort buigt de vastgoedbeheerder zich samen met de gemeente Hilversum en ondernemersvereniging STRO in een stuurgroep over plannen om kijkers en luisteraars actief kennis te laten maken de omroepwereld.
Ideeën zijn er genoeg. Zo zou het Media Park deels toegankelijk moeten worden voor publiek, komt er een bioscoop, een theater, en daartussen een ‘Walk of Fame’. Langs deze straat hebben bezoekers via beeldschermen zicht op de opnames die op dat moment in de studio’s worden gemaakt. Het gebied bij de ingang van het Media Park zou een plek moeten worden waar omroepmedewerkers en bezoekers door elkaar lopen, de rest blijft ‘werkterrein’.
Thematisch
Een en ander is een nieuwe stap in de ontwikkeling van het Media Park, die in 1992 van start ging. In een nieuwsbrief uit die tijd staat: ‘Met het ontwikkelen van het Media Park hopen zij (NOB en gemeente Hilversum) het modernste en slagvaardigste thematische bedrijvenpark op audiovisueel gebied in Europa te creëren.’ Ook in die tijd waren er al plannen voor een sfeervol eetcafé en andere openbare voorzieningen.
Een ander, nieuw idee is om mensen via beeldschermen in het centrum van Hilversum te laten zien wat zich op dat moment afspeelt in het Media Park. Ook zouden er op beperkte schaal horecagelegenheden moeten komen. En de verwachting is, dat het nieuwe omroepmuseum dat op het Media Park gevestigd wordt, meer dan 200.000 bezoekers zal trekken.
Haalbaarheid
TCN, de gemeente en ondernemersvereniging STRO werken sinds kort samen in een stuurgroep die de haalbaarheid van al deze plannen gaat onderzoeken.
‘Het is een bundeling van krachten’, aldus De Kruijk. ‘We willen gezamenlijk de omroep naar buiten brengen. Mensen die naar het Media Park komen, gaan vanzelf ook de binnenstad in.’
Ook aan de bereikbaarheid van het Media Park wordt in dit verband gewerkt. TCN wil dit jaar al beginnen met pendeldiensten vanaf het station naar het Media Park. Voor omroepmedewerkers zijn in het park al huurauto’s beschikbaar, en verder is er een taxistandplaats. Daarnaast wordt er gelobbyd om de treinen vaker te laten stoppen bij station Hilversum-Noord.
Profiteren
Ondernemers in Hilversum verwachten dat zij zullen profiteren van deze plannen. Op haar website meldt de Hilversumse ondernemersverenging STRO naar aanleiding van de bijeenkomst met TCN en gemeente, dat het tijd wordt om te laten zien ‘dat we het centrum van de multimedia zijn.’ ‘Wij willen er een dagje uit van maken’, zegt Daan de Kruijk. ‘Je kunt dan bijvoorbeeld een middagje naar het museum, daarna een hapje eten en ’s avonds naar de uitzending van Barend & Van Dorp.’ [Spreekbuis/Radio.NL]