Het traditionele business model voor Amerikaanse televisiezenders (reclamespots uitzenden) staat steeds meer onder druk. De effectiviteit van reclame neemt af doordat consumenten steeds meer mogelijkheden tot hun beschikking hebben om reclame te vermijden, zoals TiVo set-top boxen. Daarentegen geven consumenten wel meer geld uit aan media.
De bestedingen van adverteerders groeiden in 2003 met 3,2 procent, grotendeels veroorzaakt door een toename van reclame op satelliet TV, het Internet en billboards. De grote netwerken zoals CBS, NBC en Fox kregen echter relatief gezien een kleiner deel van de $176 miljard die er het afgelopen jaar aan advertenties is besteed in de VS.
De consumentenbestedingen aan media groeiden in 2003 echter met 6,5 procent tot $178 miljard. Het is voor het eerst dat consumenten meer geld uitgeven aan media dan adverteerders. De groei wordt veroorzaakt door toenemende bestedingen aan betaal-TV, DVD’s en Internet. De verwachting is dat deze trend de komende jaren doorzet.
Het kijkgedrag van consumenten is ook aan het veranderen door de nieuwe ontwikkelingen. In 1998 werd nog 63 procent van de tijd besteed aan media die hoofdzakelijk door advertenties gefinancierd werden (network TV, kranten, etc); in 2003 was dat gedaald tot 56 procent. Het aandeel van media waar consumenten voor betalen zal naar verwachting gaan toenemen tot 46 procent in 2008.
De druk op televisiezenders om minder van reclame inkomsten afhankelijk te worden neemt hierdoor toe. Ook Internetsites krijgen steeds meer problemen doordat consumenten banners en pop-upsd proberen te vermijden. Daarnaast zijn adverteerders op zoek naar andere methoden om consumenten te bereiken. Bedrijven zoals Google en Yahoo, die geld verdienen met gesponsorde links die contentafhankelijk zijn (zie onder andere de Google balk onder dit artikel) profiteren hiervan. Ook het belang van PR, direct mailing en sponsoring neemt toe.
Het is nog onduidelijk of deze ontwikkelingen invloed hebben op de mediaconsumptie. Alhoewel de tijd die mensen besteden aan het lezen van kranten afneemt, is er wel veel online nieuwsconsumptie. Het is onduidelijk of deze ontwikkelingen elkaar niet uitvlakken. [MvD / The Economist (print edition)]