Wisselende programmering voor ‘Het glazen huis’

De nieuwe soapserie van de publieke omroepen TROS/AVRO/BNN is nog niet eens begonnen, maar nu is al bekend dat halverwege het seizoen de uitzendtijden wisselen. Vanaf 4 september is ‘Het glazen huis’ te zien op zaterdag/zondag/maandag. In januari zullen de kijkers een switch moeten maken, want dan wordt de serie op vrijdag/zaterdag/zondag uitgezonden.

In het mediaprogramma Antenne 2 zei netcoördinator Joop Daalmeijer afgelopen zondag hierover: ”Het is denk ik heel goed geprogrammeerd: op vrijdag na een nieuw amusementsprogramma, op zaterdag na de sportuitzendingen en op maandag na het succesvolle Radar. In het buitenland bleek dat een weekendserie best kan aanslaan.” RTL-programmadirecteur Leo van der Goot heeft zijn bedenkingen bij deze programmering: “Ik begrijp dat schema niet. Ik heb m’n bedenkingen bij dat succes in het buitenland.”

Ook over de kwaliteit van de serie is discussie tussen de twee programmadirecteuren. Daalmeijer: “Het is geen soap, het is een mediasoap.” Voor Van der Goot is er geen discussie mogelijk: “In mediasoap zit het woord soap. Er is dus geen verschil. Een blauwe auto is ook een auto.” Verder vind Van der Goot het jammer dat er niet is gekozen voor een verhaal waarin gewone mensen centraal staat. Van der Goot: “Weer gaat het over bedrijven en miljoenenconcerns. De publieke omroep had een soap zoals Eastenders moeten maken.”

Daalmeijer vertelde verder in het mediaprogramma dat per week elke aflevering een andere omroeplogo in beeld komt. De AVRO, TROS en BNN zetten elke week één aflevering hun omroeplogo in beeld, naast het Nederland 2-logo. [Antenne2]

Gerelateerde berichten