Harry de Winter pleit voor nieuw betaalkanaal

Televisieproducent Harry de Winter, onder anderen bekend van IDTV en het programma ‘Wintertijd’, heeft donderdagochtend gepleit voor een nieuw betaalkanaal in Nederland. Het zou een kwalitatief hoogstaande televisiezender moeten zijn waar geen reclame in voorkomt. “Ik denk dat veel mensen daartoe bereid zijn”, aldus De Winter in het Radio 1-programma ‘De Ochtenden’.

Aan de vooravond van het debat over de toekomst van de publieke omroep dat woensdagmiddag plaatsvindt in Den Haag, pleitte De Winter verder voor een nieuw omroepsysteem. Afzonderlijke omroepen zouden minder macht moeten hebben, terwijl de netten zelf meer identiteit zouden moeten krijgen. “Ik zou per net graag een soort kleuring willen zien. Nu is het vaak zo dat de omroepen apart van elkaar voor zichzelf opkomen. Dat is naar mijn mening niet de bedoeling.” De producent wil echter niet naar een BBC-systeem, dat volgens hem veel te log en bureaucratisch is.

Harry de Winter, die zijn programma ‘Wintertijd’ zag verdwijnen, vindt ook dat de aandacht teveel naar jongeren is verlegd. “Mijn programma trok weliswaar veel kijkers, maar de doelgroep was volgens RTL te oud. Men keek naar ‘Wintertijd’, maar de overige programma’s voor en na ‘Wintertijd’ werden niet bekeken door die mensen. Daarom verdween het van de zender.”

Woensdagmiddag om 13.30 uur vindt het debat plaats dat handelt over de toekomst van de publieke omroep. Staatssecretaris Medy van der Laan van Cultuur zal daar ook bij aanwezig zijn. Kamerlid Fadime Örgu (VVD) nam alvast een voorschot op het debat. Zij wil reclame op de publieke zenders afschaffen. Het verlies aan inkomsten zou dan moeten worden gecompenseerd door Nederland 3 af te schaffen. [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten