Ten opzichte van rivalen wil John de Mol zich onderscheiden met meer Nederlands product. Voor zichzelf ziet hij een vrije rol, ‘niet meer de dagelijkse leiding over dit of dat’. Het gerucht gonst al een tijdje door medialand. Deze week maakte mediaondernemer en investeerder John de Mol officieel bekend dat hij een eigen televisiezender gaat beginnen. Als de mediatoezichthouder hem een uitzendlicentie verleent en de kabelexploitanten hem een plekje gunnen in hun basispakket, aanschouwt de Nederlandse kijker volgend seizoen de geboorte van een nieuwe brede familiezender.
De Mol gaat dagelijks vanaf zes uur ’s avonds uitzenden op kinderzender Nickelodeon. Hoeveel huur hij daarvoor betaalt aan MTV Networks – onderdeel van het Amerikaanse mediaconglomeraat Viacom – wil de voormalig Endemol-topman niet kwijt.
Wanneer kwam MTV in beeld?
‘Als je een zender wilt beginnen heb je twee keuzemogelijkheden: zelf helemaal vanaf nul of via bestaande infrastructuur. Toen ik ’s nachts aan het zappen was, viel mij al vrij snel op dat Bassie en Adriaan werd herhaald. Volgens mij liggen kinderen al lang in bed op dat tijdstip. MTV heeft een rekensom gemaakt. Ik denk dat ze beter af zijn met een brede tv-zender in de avonduren.’
U begint een brede zender. Wilt u rechtstreeks de concurrentie aangaan met RTL4 en SBS6?
‘Ja, het wordt een brede familiezender. Maar het is geen simpel een-tweetje om jezelf erbij te zetten. Dat zeg ik er nadrukkelijk bij. Ik denk dat we drie tot vijf jaar nodig hebben voor een topdrie- positie onder de best bekeken zenders.’
Is er nog wel ruimte in de markt voor nog een brede familiezender?
‘Marktaandeel win je met goede programmering. Er zijn op dit moment twee buitenlandse grootmachten actief op de Nederlandse markt (Bertelsmann en SBS, red.). Beide zijn beursgenoteerd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat creativiteit niet floreert in bedrijven die gedwongen worden om kortetermijnprestaties te leveren. Ik weet dat de Nederlandse zenders niet kunnen investeren wat ze zouden willen. Omdat het economisch slechter gaat, zien ze zich gedwongen meer herhalingen en buitenlandse producties te brengen. Ik wil meer Nederlands product op tv. Nederlanders kijken liever naar Nederlandse programma’s. Een grote adverteerder zei laatst dat hij liever drie of vier grote zenders ziet in plaats van twee grote commerciële televisieblokken met elk een marginale zender.’
Riskeert u zelf niet een marginale positie in het begin?
‘Dat denk ik niet. We verwachten volledige dekking via de kabel te krijgen. Veel mensen weten ons via Nickelodeon te vinden. We zullen niet de fout maken om rustig te beginnen. Meteen vol erin met spraakmakende programma’s.’
Zoals?
‘Ik heb geen programmaformules op de plank liggen. Na mijn vertrek bij Endemol heb ik bewust een tijdje afstand genomen van het creatieve gebeuren. Maar mijn hoofd is getraind. Ik heb een paar mappen vol nieuwe programma-ideeën maar die heb ik nog met niemand besproken. In januari start ik met een nieuwe creatieve club die inhoud gaat maken voor televisieprogramma’s, internet en andere distributiekanalen. We willen ook sport gaan uitzenden.’
U toont interesse in de uitzendrechten voor eredivisievoetbal. Welke interesseren u het meest of gaat u voor het hele pakket?
‘Daar moet ik me nog in verdiepen. Ik ben geïnteresseerd in voetbal dat free-to-air via het open net wordt uitgezonden. Live wedstrijden? Mogelijk, ja, op de vrijdagavond. Ik hoor dat de eredivisie dat mogelijk gaat maken. Dat hebben ze slim bekeken.’
Tot 18.00 uur Amerikaanse kinderprogramma’s en tekenfilms. Daarna brede programmering. Bijt dat elkaar niet?
‘Integendeel, het vult elkaar goed aan. Nickelodeon staat in heel Nederland voorgeprogrammeerd door ouders. Doorkijken op dezelfde zender is niet meer van deze tijd. Zenderloyaliteit bestaat niet, programmaloyaliteit wel.’
Hoe gaat de zender heten?
‘Dat weet ik nog niet. Een naam moeten we nog bedenken. Misschien schrijven we wel een wedstrijd uit. Maar het moet een Nederlandse naam worden.’
Wat wordt uw eigen rol?
‘Een televisiezender runnen is niet het enige wat ik doe. Ik doe meer en ga nog meer dingen doen. Ik heb me heilig voorgenomen om een vrije rol te spelen. Bij elke activiteit die ik begin zoek ik een manager. Ook voor de televisiezender. Die manager moet er continu mee bezig zijn en er ’s nachts van wakker liggen. Niet ik. Ik wil zorgen voor de onderlinge bevruchting.’
U heeft nog geen productiebedrijf, maar wel goede contacten bij Endemol. Waarom koopt u het niet terug van Telefónica?
‘Ik ben er nog niet uit wat ik met de productie ga doen. Misschien doe ik het zelf, misschien niet. Ik ben niet van plan om Endemol te kopen. Ik vrees dat Telefónica niet goed weet wat ze met Endemol moeten. César Alierta (topman Telefónica, red.) leidt het telecombedrijf buitengewoon goed. Maar met Endemol heb ik hem nog niet op een duidelijke strategie kunnen betrappen. Het boek Endemol is uit voor mij. Dat moet je niet opnieuw willen lezen. [Leon Willems / Het Financieele Dagblad]