In Londen opent Heart 106.2 opnieuw de aanval op 95.8 Capital FM. Met een vernieuwde programmering en een grote reclamecampagne gaat Heart 106.2 proberen om de nieuwe nummer 1 van Londen te worden.
Binnenkort viert Heart 106.2 haar 10e verjaardag en een mooier cadeau als de best beluisterde zender in Londen kan het station zich niet voorstellen. Volgens de luistercijfers van afgelopen zomer is het verschil tussen Heart en Capital geslonken tot 0,1%. Capital FM zag haar marktaandeel dalen naar 6.6%, terwijl Heart 106.2 haar marktaandeel zag stijgen naar 6,5%. Vooral het vertrek van veteraan Chris Tarrant heeft een flinke deuk achter gelaten bij Capital. Opvolger Johhny Vaughan wist helaas de luisteraars niet vast te houden.
Als eerste troef in de strijd heeft Heart 106.2 Nick Snaith weggekaapt bij Capital’s zusje BRMB. Snaith maakte bij het station in Birmingham dagelijks tussen 13 en 16 uur een programma onder zijn schuilnaam Ricardo. Daarnaast presenteert Snaith de Holiday Show op BBC 1. Snaith zal bij Heart onder zijn eigen naam het “drivetime slot” tussen 16 en 19 uur voor zijn rekening nemen. Hij mag het gaan opnemen tegen rivaal Neil Fox van Capital. De huidige drivetime Jock van Heart, Toby Anstis, is inmiddels verhuisd naar het slot tussen 9 en 13 uur. Deze uren waren tot voorkort in handen van Pat Sharp, maar hij heeft onlangs het station verlaten. Daarnaast wil Heart flink investeren in nieuw talent.
Naast een nieuwe programmering krijgt het station ook een nieuw logo. Om de veranderingen bij Heart kenbaar te maken bij het grote publiek, wordt er ook een grootscheepse reclamecampagne gestart.
“We zitten dichter bij Capital dan ooit en we proberen dan ook om de luisteraars, die al een jaar of 5 niet meer naar ons geluisterd hebben, over te halen om ons station een nieuwe kans te geven”, vertelt Tina Finch, hoofd van de marketingafdeling van Heart. Volgens haar moet Heart ook een jongere en frissere uitstraling krijgen.
Inmiddels heeft Heart 106.2 ook een overeenkomst gesloten met Sony Music voor twee verzamel cd’s. De eerste hiervan “Ultimate Feel-Good Anthems” zal volgende maand verschijnen.
Heart 106.2 richt zich met een muziekmix van de jaren 80 tot nu op de doelgroep 25 tot 44 jaar, terwijl Capital FM met een hitgevoeliger format op de doelgroep 25 tot 34 jaar. (R.S./The Guardian).