Beluistering commerciële radio breekt records

Nog nooit in de geschiedenis van de Nederlandse radio is er zoveel tijd besteed aan het luisteren naar de diverse commerciële radiostations. Het totale marktaandeel van alle commerciële zenders is op dit moment 51% van de radiomarkt.

Bijna 60% van alle Nederlanders stemt wekelijks de radio af op een commerciële zender. In de leeftijdsgroep 10 tot 50 jaar was dit zelfs bijna 7 op de 10 Nederlanders (68,1%). Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van onderzoeksbureau Intomart GfK over augustus/september 2004.

Ook de luisterduur is veel groter geworden. Nog niet eerder hebben de luisteraars van de commerciële radiozenders zolang naar hun favoriete stations geluisterd, namelijk 2,5 uur per dag. De luisteraars van de publieke zenders luisteren nog geen 2 uur naar deze stations.
 
VCR secretaris Erik de Zwart: “De Nederlandse bevolking heeft de commerciële radio omarmd. Na de frequentieverdeling vorig jaar kunnen veel meer mensen luisteren naar commerciële radio. En de commerciële radiostations weten de luisteraars goed te vermaken met hun programma’s. Nog nooit is het marktaandeel van de commerciële radio zo hoog geweest! Ruim tweederde van het jongere deel van de natie stemt nu af op een van de commerciële zenders, een absoluut record! De Vereniging van Commerciële Radiostations is blij met deze ontwikkeling en verwacht dat het aandeel in de luisteraarmarkt van haar leden nog verder zal stijgen”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten