DeNieuwe Omroep maakt bezwaar

De Raad voor Cultuur adviseerde op 16 september de Staatssecretaris van OCW de aanvraag voor voorlopige erkenning van  DeNieuwe Omroep niet te honoreren. Ook de Raad van Bestuur Publieke  Omroep adviseerde op 20 september negatief.

DeNieuwe Omroep is van mening dat de adviezen onvolledig, inconsistent en onjuist zijn en daarom bijstelling behoeven. In een brandbrief verzoekt DeNieuwe Omroep beide partijen hun advies op basis van de aangereikte argumenten te heroverwegen. Begin september adviseerde het Commissariaat voor de Media juist positief over de toetreding van DeNieuwe Omroep.

De Raad voor Cultuur en de Raad van Bestuur Publieke Omroep zijn van mening dat DeNieuwe Omroep voornamelijk informatieve programma’s wil maken, waarmee doelgroepen als jongeren, allochtonen en maatschappelijk teleurgestelden niet bereikt kunnen worden. “Door onze programma’s te bestempelen als zware non-fictie programma’s voor een hoog opgeleide elite die nu al met veel tevredenheid kijkt naar Nederland 3, nemen zij de ambities en de leden van DeNieuwe Omroep niet serieus,” aldus directeur Anna Visser. “DeNieuwe Omroep wil juist een brede doelgroep bereiken met toegankelijke, ofwel luchtige, programma’s over zware onderwerpen als mensenrechten, natuur, milieu, dierenwelzijn en mondiale verhoudingen. Daarom komen vooral ook drama en amusement terug in onze programmavoorstellen.”
 
DeNieuwe Omroep vindt het bovendien vreemd dat beide adviesorganen niet inhoudelijk ingaan op de programmavoorstellen in het beleidsplan. Dit terwijl aan de hand van deze voorstellen beoordeeld zou moeten worden of de aanvrager een toegevoegde waarde biedt voor het publieke bestel. Op dit moment is er geen vegetarisch kookprogramma, geen realistische dramaserie over vluchtelingen of een programma over de invloed van reclame op ons consumptiepatroon. Ook een programma zoals oveYourAss.tv, waarin jongeren op zoek gaan naar eigen manieren om de wereld te verbeteren, bestaat niet. Volgens de Raad voor Cultuur heeft DeNieuwe Omroep op internet met MoveYourAss.tv (Dé website voor de beginnende wereldverbeteraar) wél laten zien dat zij een grote groep jongeren kan bereiken met een programma over mondiale verhoudingen. Visser: “Wij geloven dat we dat op televisie ook kunnen. Ook jongeren kun je bereiken met maatschappelijke onderwerpen, als je er maar geen zware programma’s over maakt.”

Het Commissariaat voor de Media ging in haar advies wel in op de programmavoorstellen van DeNieuwe Omroep en beoordeelde die juist positief. In haar advies schreef het Commissariaat dat de voorgenomen programmering van DeNieuwe Omroep zodanig afwijkt van de door de bestaande omroepen verzorgde programma’s, dat het de verscheidenheid in de landelijke omroep vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage levert aan de verwezenlijking van de taakopdracht van de Publieke Omroep.
 
De Publieke Omroep heeft een probleem met het bereiken van jongeren, etnische minderheden en ‘maatschappelijk teleurgestelden’. De Publieke Omroep wil aansluiten bij de bestaande voorkeuren van deze groepen door ontspannende programma’s zoals vooral door de commerciële omroepen worden gemaakt. Dat dit niet per definitie de juiste oplossing is, blijkt uit de kostbare mediasoap Het Glazen Huis. Een aflevering van dit prestigieuze project van de publieke omroep trok vorige week slechts 252.000 kijkers. Dat is minder dan de zendtijd politieke partijen. “Door consequent nieuwe omroepen buiten de deur te houden blokkeren ze een belangrijke vorm van vernieuwing en andere manieren van programma’s maken, terwijl hierdoor deze doelgroepen juist aangesproken zouden kunnen worden,” aldus Anna Visser.
 
DeNieuwe Omroep voelt zich gesteund in de haalbaarheid en wenselijkheid van haar plannen door de resultaten van het onderzoek dat Market Response in opdracht van de werkgroep ‘Naar een andere Publieke Omroep’ uitvoerde. Uit dit onderzoek, dat dinsdag 28 september werd gepresenteerd, blijkt dat de kijker behoefte heeft aan meer onderscheid tussen de Publieke Omroep en de commerciële zenders en graag meer informatie, nieuws en serieus eigentijds drama en film op de publieke netten wil zien. Visser: “Door te kiezen voor de strategie van de commerciële zenders doet de Publieke Omroep zichzelf tekort en geeft ze tegelijkertijd het best denkbare argument voor het toelaten van DeNieuwe Omroep.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten