Headlines uit de krant: maandag 25 oktober

De TROS en de AVRO bedreigen met hun commerciële ambities het voortbestaan van de publieke omroep. Hun vertrek uit het bestel zou de doodsteek betekenen voor Nederland 2.

Dat zeggen CDA, PvdA en VVD, de drie grootste partijen in de Tweede Kamer. Het CDA spreekt van ‘een bom onder het publieke bestel’. ‘Als deze omroepen eruit stappen is de publieke omroep onvoldoende pluriform’, meent CDA-Kamerlid Atsma. Hij voorziet een ‘negatieve spiraal’. De AVRO maakte woensdag bekend dat het een nieuwe commerciële omroep gaat onderzoeken. De TROS en het Vlaamse tv-station VTM zouden hierin een rol kunnen spelen. De AVRO vindt dat de Publieke Omroep zich te veel richt op amusement, sport en laagdrempelig drama. Lees verder 

Mol
De Belgische commerciële zender VTM praat met de RTL-groep en John de Mol. Ook SBS heeft zich zelf gemeld bij de Belgen. Dit zegt Christian van Thillo, die namens VTM de gesprekken voert, vrijdag in de Vlaamse krant De Morgen. Daarnaast onderzoekt de TROS of zij samen met VTM buiten het publieke omroepbestel verder kan gaan. De Avro maakte deze week bekend zich bij deze zoektocht aan te sluiten. Lees verder 

Nieuws
Naar het Journaal kijken relatief weinig jongeren, maar dat betekent nog niet dat jongeren een eigen nieuwsprogramma willen. Wat er wel moet komen, heeft het NOS Journaal de afgelopen maanden laten uitzoeken. Het resultaat: een website en een wekelijks kwartiertje op televisie, met als werktitel NOS Headlines. Als alles goed gaat vanaf 1 januari in de lucht. Lees verder 

BNN
In het nieuwe BNN programma Couscous & Cola laten enkele allochtone vmbo-leerlingen zien hoe zij tegenover hedendaagse problemen en de Amerikaanse politiek staan. BNN gaat de achtdelige serie vanaf maandag 8 november uitzenden. Lees verder 

AVRO
De AVRO gaat commercieel – misschien. Maar op kunst zit geen adverteerder te wachten. De directeur: ‘We blijven het liefst in het bestel.’ De AVRO zal, net als de TROS, niet langer aanwezig zijn bij de strategische besprekingen binnen de publieke omroep over de toekomst. Dat zijn de omroep en de raad van bestuur van Publieke Omroep donderdagmiddag overeen gekomen in een gesprek over de commerciële plannen van de AVRO. Lees verder 

Muziek
Friesland krijgt een nieuw blad voor popmuziek. Drie podia, twee opleidingen voor pop en Stichting Friesland Pop gaan de redactie verzorgen. Ook wordt gewerkt aan een uitgebreide website. Mogelijk keert de naam Freeze terug, de krant van Stichting Friesland Pop die tot voor kort verscheen. Lees verder 

Kabel
‘Met de brandbrief aan een aantal gemeenteraden heeft Programmaraad Gelderland – Oost alleen maar verwarring onder televisiekijkers gezaaid. Er kan geen sprake van zijn dat ten gevolge van de fusie van twee programmaraden UPC zenders als Discovery en Eurosport niet meer aanbiedt.‘. Dit zegt M. van der Aart, woordvoerder van kabelbedrijf UPC, in een reactie op een artikel in deze krant waarin Programmaraad Gelderland-Oost de noodklok luidt. Lees verder 

Debatshow
In Hilversum is verbaasd gereageerd op het nieuws dat staatssecretaris Nicolaï met zijn debatshow over Europa in zee wil gaan met Endemol en RTL4. In tegenstelling tot de NOS staat RTL4 niet echt bekend als een zender met een warme belangstelling voor de Europese politiek. Volgens netcoördinator van Nederland 2 Joop Daalmeijer moeten Nicolaïs plannen bovendien Europees worden aanbesteed en dat is niet gebeurd. Buitenlandse Zaken spreekt dat tegen. Lees verder 

Boek
Niet half zo smeuïg, laat staan ordinair, als een gewone Boulevard, de speciale boekenaflevering van de roddel – en societyrubriek van RTL 4. De televisieverslaggeving van de uitreiking van de AKO-boekenprijs vijftig minuten en twee reclameblokken lang, gisteravond is wél de vrolijkste AKO-finale ooit. Zonder een vleugje gezapigheid. Lekker vlot. Schrijvers noch kijkers krijgen voor de verandering amper kans zich te vervelen. De ondergang van de literatuur blijft uit. En het gaat niet eens over boeken. Lees verder 

Gerelateerde berichten