Headlines uit de krant: zaterdag 9 oktober (2)

De kabelmaatschappijen eisen van minister Dekker (Volkshuisvesting) dat zij een eind maakt aan initiatieven van woningcorporaties om glasvezelnetwerken aan te leggen voor hun huurders. Direct mikpunt is WonenBreburg uit Breda/Tilburg, dat een proef is begonnen voor 1500 woningen.

De branchevereniging van kabelbedrijven, Vecai, heeft vrijdag in een brief aan Dekker geschreven dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Vecai meent dat de minister de vergunning van WonenBreburg moet intrekken omdat woningcorporaties zich volgens de wet uitsluitend met volkshuisvesting moeten bezighouden.  Lees verder

Krant
De Nederlandse kranten beïnvloeden het optimisme en pessimisme van consumenten door bewust extreme verhalen te publiceren. Dat blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Rijksuniversiteit Groningen. De kranten willen aandacht van de lezer, waardoor deze te positieve of te negatieve verhalen voorgeschoteld zou krijgen. Lees verder 

Zeeland
Zeeuwser dan Omroep Zeeland kan niet, zou je denken. Medewerkers van deze omroep worden niet geselecteerd op hun afkomst. Maar wie met Zeeuwse tongval een radioprogramma presenteert, kan rekenen op veel bijval. Volgens programmamaker Bert van Leerdam schuilt daarin het succes van deze regionale omroep: laat de Zeeuwen zien en horen wat ze willen zien en horen. Lees verder 

Reclame
Absorberen maar, denken de reclamemakers. Maar gelukkig hebben tv-kijkers een ‘mentale prullenbak’ voor spotjes die níet aanspreken. ‘Reclame moet vaak worden herhaald, alleen dan werkt het’ is de vaste overtuiging van reclamemakers. Maar volgens media-adviesbureau BrandConnection is dat onzin. ,,Huisvrouwen van vijftig jaar en ouder kijken het meeste televisie en zien dus vaker dan anderen reclamespots, bijvoorbeeld voor cola. Maar het is heus niet zo dat zij van alle bevolkingsgroepen de meeste cola kopen”, aldus directeur Olaf Michielse van BrandConnection. Televisiekijkers hebben een soort ‘mentale prullenbak’ voor reclamespotjes die hen niet aanspreken, stelt Michielse. Wie voor het eerst een boodschap ziet, beslist bewust of onbewust of deze interessant is. Lees verder 
 
Leeuw
Met prijswinnaars gebeuren soms rare dingen. Paul de Leeuw kreeg vorig seizoen de Nipkowschijf van de televisiecritici, omdat hij in PaPaul met groot gevoel voor humor de clichés van een babbelprogramma ondermijnde. Het tweede seizoen van PaPaul speelt zich opnieuw af in een studio, die tot woonkeuken is verbouwd, alleen is er nu publiek bij. De Leeuw maakt weer een actuele show, met het grote verschil dat hij niets meer perverteert en lijkt te willen bewijzen dat hij zonder dubbele bodem de Nederlandse Oprah Winfrey kan worden. Lees verder 

Wendy
Actrice en presentatrice Wendy van Dijk eist een half miljoen euro van tijdschrift Story. Dat liet het management van Van Dijk vrijdag weten. Story gebruikt, zonder toestemming, een foto van haar en acteur Chris Zegers in een advertentie om het eigen blad aan te prijzen. De foto is genomen tijdens de begrafenis van actrice Guusje Nederhorst begin dit jaar. Lees verder 

Haasbroek
In alle stilte heeft hij zijn werkkamer aan de Borneolaan verlaten. Jan Haasbroek, directeur van de Humanistische Omroep, is sinds 1 oktober met vervroegd pensioen. Daarmee verliest Hilversum niet alleen een markant bestuurder en eigenzinnig programmamaker, maar vooral ook een tegenstander van het verzuilde bestel. Een bestel waar hij zelf 37 jaar deel van uitmaakte, dat wel. Lees verder

Friends
Matthew Perry, Chandler uit de serie ‘Friends’, maakt zijn regiedebuut met een aflevering van de Amerikaanse comedyserie ‘Scrubs’. Dit meldt filmvakblad Variety vrijdag. De acteur regisseert niet alleen de episode, maar speelt tevens een belangrijke gastrol. Lees verder

Junk TV
Voor de echte televisie-junk brengt Sony het ultieme apparaat op de markt. De Vaio VGX-X90P combineert een personal computer met een videoserver. Het resultaat: programma’s van zeven verschillende kanalen tegelijkertijd opnemen. Lees verder

TV
Telecomconcern KPN stuurt met goedkope abonnementen aan op een doorbraak van digitale televisie. Daarmee komt het bedrijf in het vaarwater van de kabelaars in Nederland. Dat is alleen maar gunstig, zeggen de experts. Door digitale televisie gaat de macht uiteindelijk naar de kijker verschuiven. En zappen is verleden tijd. Lees verder

Gerelateerde berichten