Staatssecretaris voor Cultuur Medy van der Laan noemt het plan van de KRO om zendtijd in te huren bij commerciële omroepen volstrekt onacceptabel. Een woordvoerder van de staatssecretaris: ‘Hiermee bevestigt de KRO de negatieve analyse van het rapport-Rinnooy Kan over de publieke omroep: de omroepen stellen het eigenbelang voor het gemeenschappelijk belang.’
De KRO moet kiezen, aldus de woordvoerder. ‘Het is of commercieel, of publiek.’ Ook voorzitter Harm Bruins Slot van de Publieke Omroep laat via een zegsman weten de plannen te veroordelen. ‘Het kan niet, het is een slecht signaal, en het is niet goed voor de verhoudingen.’
Het Commissariaat voor de Media meent zelfs dat het KRO-plan in strijd is met de wet. ‘Een publieke omroep mag zich niet dienstbaar maken aan winst door derden. Ook mag een nevenactiviteit geen nadelige invloed hebben op het uitvoeren van de hoofdtaak. Maar als de KRO bij de commerciëlen uitzendt, wordt ze een concurrent van zichzelf.’
Maar KRO-directeur Ton Verlind wil naar het middel kunnen grijpen als de katholieke en spirituele missie van de KRO in gevaar komt. ‘Op dat soort momenten moet er geen geneuzel zijn over regels. Wij hebben een maatschappelijke opdracht. Die realiseren wij het liefst binnen de publieke omroep, maar in nood kopen we zendtijd in bij RTL of SBS. Voor ons liggen de grenzen niet langer binnen het publieke bestel.’
In eerste instantie probeert de KRO het met themakanalen, zegt Verlind. ‘En daarbij geven we niet volledig gehoor aan de oproep van de raad van bestuur om alleen de themakanalen te maken die zij willen hebben.’ De KRO richt volgend jaar ook een afdeling Research en Development op die toekomstplannen ontwikkelt.
De omroep praat bovendien met de ledenraad over de vraag of de KRO meer jongeren moet trekken. ‘Op dit moment kunnen wij de jongeren niet bereiken. Dan moet je kiezen: of je laat het liggen, of je probeert het op een andere manier. Stel dat we toch jongeren willen bereiken, dan geven we misschien een bedrijf de opdracht om dat te doen.’
De AVRO, die zelf een commerciële toekomst niet uitsluit, omschrijft het plan van de KRO als ‘een leuk idee’. Maar volgens netcoördinator Joop Daalmeijer van Nederland 2 opereert de KRO buitengewoon onverstandig. Daalmeijer: ‘De KRO brengt geld naar de concurrent, terwijl ze de programma’s ook hier kan uitzenden. Heel vreemd. Bovendien is de KRO altijd tegen netoverschrijdend programmeren geweest. En dit is netoverschrijdend programmeren.’ [Volkskrant/Radio.NL]