De nieuwe soap van de Nederland 2-omroepen (TROS/BNN/AVRO), Het Glazen Huis, trekt veel te weinig kijkers en producent Endemol werkt daarom aan inhoudelijke veranderingen. Dat zei producent drama van het productiebedrijf, W. Zijlstra, dinsdag. Volgens hem is de serie nu nog te zakelijk en ook te braaf. “De nieuwe afleveringen worden daarom meer van vlees en bloed”, zei Zijlstra.
Op zaterdag-, zondag- en maandagavonden is de serie telkens rond 21.00 uur te zien. De kijkers moeten nog sterk aan deze frequentie en de serie zelf wennen. Zo keken maandagavond 259.000 mensen naar de verwikkelingen rond het fictieve productiebedrijf Westhof Media. De omroepen streven naar in ieder geval het dubbele aantal en op langere termijn naar het drievoudige.
Om dat te bereiken laten de schrijvers in de toekomst de acteurs wat meer van hun menselijke en minder van hun zakelijke kant zien. Ook gaan de makers over tot een minder ingewikkelde cameravoering. “Vooraf wilden de omroepen een ‘soap met een gouden randje’, wat neerkomt op een bijzondere belichting en ingewikkelder shots”, legt de producent uit. “We gaan het licht nu wat meer opdraaien en kiezen voor simpeler shots, want de kijker blijkt behoefte te hebben aan duidelijkheid.”
Door deze aanpassingen denkt Zijlstra dat Het Glazen Huis zeker toekomst heeft. “Soapseries hebben een lange aanloop nodig”, weet hij. Zijlstra is ook verantwoordelijk is voor series als Goede Tijden, Slechte Tijden en Onderweg naar Morgen.
De producent erkent wel dat het achteraf gezien erg moeilijk is kijkers op drie weekenddagen aan een serie te binden. “Op die dagen gaan mensen vaak ook iets buiten de deur doen en als ze weten dat ze een serie daardoor nooit helemaal kunnen volgen, steken ze minder energie in het oppakken ervan. Beter zou zijn om ook Het Glazen Huis op werkdagen te plaatsen, maar op Nederland 2 is daar door de sport geen plaats voor.”
De serie draait om de gebeurtenissen in een tv-productiebedrijf en volgens Zijlstra is dat achteraf bezien geen slechte keuze. “Kijkers hebben toch ook nauwelijks verstand van advocatenperikelen, oliemagnaten in Dallas en van forensische recherche in de serie CSI, dus daaraan kan het niet liggen dat kijkers de serie tot nu toe slecht wisten te vinden.”
Ook de kritiek dat de serie niet ‘jong’ genoeg is, pareert Zijlstra. ” We gaan het jongerenaspect wel meer uitdiepen, maar maken geen paniekkeuzes.” Hij gaat dus geen blik met nieuwe, jonge acteurs opentrekken om de serie een jonger aanzien te geven. [Telegraaf/Radio.NL]