Zenderexploitant Broadcast Partners voor haar klanten Noordzee FM, RTL FM en Yorin FM ontvangst mogelijk gemaakt in de Sijtwendetunnel in Den Haag. Alleen deze commerciële radiozenders zullen vanaf vandaag ook in deze tunnel te ontvangen zijn.
Bij het rijden in een tunnel zal het signaal onverminderd sterk blijven, waardoor de programmering niet door ruis onderbroken zal worden. Voorheen kon men in een tunnel in Nederland alleen Radio 2, Radio 3 FM en Radio 4 ontvangen. Vanaf vandaag (11 november) kunnen automobilisten tijdens hun route door de Sijtwendetunnel in Den Haag zonder storing de drie zenders beluisteren.
Toekomst
In de komende weken volgen ook nog de Piet Heintunnel, de Schipholtunnel en de IJtunnel in Amsterdam, de Koningstunnel in Den Haag en de Beneluxtunnel in Rotterdam.
Erik de Zwart, directeur van Noordzee 100.7 FM: “Al jaren vechten we, samen met Broadcast Partners, voor ontvangst van onze frequentie in de Nederlandse tunnels. Nu we deze service aan ons pakket kunnen toevoegen, kan onze luisteraar echt het maximale uit de radio halen. Afstemmen op Noordzee FM garandeert in vrijwel geheel Nederland goed bereik. We bieden de beste muziek en het allerlaatste nieuws op het gebied van show en entertainment. Tevens geven wij 24 uur per dag actuele file- en flitsinformatie via de radio en, indien men in bezit is van een navigatiesysteem, via TMC. Noordzee maakt het de luisteraar dus bijzonder makkelijk en aangenaam”.
Broadcast Partners directeur Robert-jan van der Hoeven: “Je kon tot dusverre wel een paar publieke zenders in de tunnels ontvangen, maar door de stijgende populariteit van commerciële radio in Nederland – inmiddels met een marktaandeel boven de 50 procent – is het echter steeds minder vanzelfsprekend dat de luisteraar daar naar luistert. Wil je de grootste groep luisteraars bereiken, dan moet je in de tunnels ook ontvangst van commerciële zenders mogelijk maken. Dat komt de veiligheid zeer ten goede, want de tunnelbeheerder kan de automobilisten alarmeren ingeval van calamiteiten door het radioprogramma te onderbreken met waarschuwingen en aanwijzingen. Maar uiteraard draait het voor onze klanten ook om continuïteit van het zendbereik voor de belangrijke groep luisteraars in de auto.” [Radiowereld.NL]