De Mol verkoopt belang in Spyker

Investeringsmaatschappij Talpa Capital is benaderd door De Vries Robbé-CEO George Toth over de overname van het belang in autofabrikant Spyker, zegt Talpa-woordvoerder Thomas Notermans vrijdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst. Volgens hem kwam dat goed uit, omdat Talpa momenteel bezig is “zich te concentreren op de oprichting van een nieuw mediabedrijf”.

De lock-up van 180 dagen die rustte op het belang van Talpa in Spyker liep eerder deze week af. Notermans wil de prijs van het belang, dat iets meer dan 20% bedraagt, niet noemen. Evenmin wil hij zeggen of Talpa winst of verlies gemaakt heeft op de transactie. Talpa nam in februari 2003 een belang van 30% in Spyker, dat toen nog niet genoteerd was. Bij de beursgang in mei dit jaar deed Talpa mee in de voorplaatsing tegen 15,50 euro per aandeel, wat resulteerde in een belang van ruim 20% na afwikkeling van de beursgang.

Talpa stelde drie weken geleden reeds tegen Dow Jones Nieuwsdienst dat het interesse zou hebben in de onderhandse verkoop aan een strategische partij, als die zich zou melden. “Dat is nu gebeurd, met inachtneming van de lock-up periode. We zijn blij dat het belang in goede handen achterblijft”, aldus Notermans.

Talpa kondigde onlangs aan een nieuw mediabedrijf op te richten. Mede in verband daarmee breidde het onlangs het belang in Versatel uit naar 25%. Het bedrijf wil met ingang van augustus 2005 de avondzendtijd van zender Nickelodeon vullen met programma’s voor een breed publiek: amusement en sport, met name voetbal, schetst Notermans.

In dat kader heeft Talpa geboden op de uitzendrechten van televisie-uitzendingen van de wedstrijden in de Nederlandse Eredivisie. Voor Kerstmis moet hier duidelijkheid over zijn, aldus Notermans. Volgens de woordvoerder wil Talpa de kijker via Nickelodeon binnenhalen om deze te interesseren voor andere programma’s, die alleen met behulp van een decoder te zien zijn. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten