Newstalk populairste radioformat in de Verenigde Staten [Update]

Newstalk is het populairste radioformat in de Verenigde Staten. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Arbitron. Volgens het “format trends report” over afgelopen zomer kiest het overgrote gedeelte van de bevolking voor gesproken woord op de radio.

Alle nieuws, talk, sport en informatiestations bij elkaar scoren een totaal marktaandeel van 17,5%. Dit is bijna een half procent meer dan afgelopen voorjaar. Newstalk neemt hiervan 10% voor haar rekening. Puur nieuws of talk scoren beiden 2,5%, terwijl Sport goed is voor 2,6%.

Newstalk op de AM
Newstalk is het format waarbij ”over het nieuws wordt gepraat” of het nieuws wordt ‘geanalyseerd’. Vaak gaat dit op hetzelfde niveau als in de ochtendshows in Nederland. Soms ook op een serieuzer niveau. Veel van de takling heads op de kabelnieuwskanalen hebben ook hun radioprogramma. Bill O’Reilly, Sean Hannity en Rush Limbaugh zijn bekende figuren aan de rechterkant, en Howard Stern en Al Franken van de linkerkant. De mannen aan de rechterkant hebben overigens sterk bijgedragen aan de winst van Bush bij de verkiezingen. Zij zijn namelijk de belangrijkste uitdragers van het republikeinse gedachtegoed.

En bedenk dat ze niet grappig proberen te zijn, maar doodserieus zijn. Dit geldt zelfs voor Howard Stern! Tenminste, als hij het niet over het geweldige figuur van zijn nieuwste gast heeft. Veel van deze shows kun zijn inmiddels ook via Internet volgen.

Dat gesproken woord beter scoort dan muziek is opvallend vergeleken met de Nederlandse situatie. Helemaal om te weten dat het overgrote gedeelte van de “praatstations” via de AM-middengolf uitzendt en dus de muziekstations op de FM verslaat. Al moet erbij vermeld worden dat de middengolf in de Verenigde Staten niet vergelijkbaar is met de middengolf hier in Europa.

In de Verenigde Staten wordt er met minder vermogen en meer bandbreedte uitgezonden. Het vermogen mag in de Verenigde Staten maar maximaal 50 kW zijn, vaak wordt er minder gebruikt, terwijl in Europa met meer vermogen (soms wel met honderden kiloWatts) wordt uitgezonden, waardoor stations elkaar makkelijker kunnen storen. WTOP, een zeer populair nieuwsstation in Washington, zendt bijvoorbeeld met 50 kW uit, terwijl Radio 10 Gold hier in Nederland maarliefst 400 kW verstookt. Het bereik van WTOP is ongeveer 50 mijl, genoeg om Washington en wijde omgeving te bedienen. Radio 10 Gold daarentegen bereikt zo’n beetje half West-Europa. Veel talkstations klinken overigens ook beter via de AM dan de FM omdat er minder ruis op het AM signaal zit.

Eindelijk muziek!
Op plek twee staan de Sky’s en RTL’s, oftewel Adult Contemporary (AC). Dit format scoort 13,4%. Het gewone AC neemt hiervan 7,6% voor haar rekening, terwijl Hot AC 3,7% scoort.

De derde plek is voor de hitradio’s. Contemporary Hit Radio, kortweg, CHR, scoort 11,6%. Hier scoort CHR Rhythmic, waar veel plek voor hip-hop en R&B is, net iets beter dan Pop CHR (6,0% tegenover 5,6%). 

En dat Hip-hop en R&B enorm populair is, blijkt ook uit plaats 4: Urban. Op dit moment scoort dit aandeel 10,5%. Ter vergelijking: in het najaar van 1998 scoorde Urban “slechts” 8,2%. Nog groter is de stijging bij de Spaanstalige muziekstations. Was het marktaandeel hiervan in 1998 nog 6,7%, nu is het goed voor maarliefst 9,2%. Dit is overigens eenvoudig te verklaren aan het feit dat de latino’s inmiddels de grootste minderheid in het land zijn, en niet de zwarten.

Overige populaire formats zijn: Country (8,8%), Rock (8,3%) en Oldies (7,3%).

Thuis…
Indien gekeken wordt naar de luistergewoontes thuis, dan is gesproken woord nog populairder. News/Talk/Information scoort hier 20,3%, gevolgd door CHR (11,9%) en Urban (10,4%)

Op het werk…
Tijdens het werk hebben de Amerikanen toch nog het liefst muziek op de radio aan staan. En dan is vooral AC uiterst populair. Maarliefst 20,9% kiest voor AC. Het is dan ook helemaal niet zo verwonderlijk dat veel stations dit format dragen. Iedere stad heeft daarom wel zijn eigen “Lite FM” of “Mix zoveel point nog wat”.

Op de tweede plek staat Rock met 12,2%. En dan scoort in het bijzonder Classic Rock goed met 6,5%. Opvallend is dat News/Talk/Information hier toch nog de derde plek inneemt met 10,3%.

En in de auto
In de auto worden de Amerikanen ook graag bijgepraat over het laatste nieuws. News/Talk/Information scoort hier 19,2%. Veel van deze stations brengen tijdens drivetime dan ook een programmering dat speciaal op de automobilist gericht is. Veel korte luchtige nieuwsblokjes met elke 10 minuten actuele weer- en verkeersinformatie.

Maar ook in Nederland houdt met van een flinke dosis gesproken woord in de auto. Kijk maar eens hoeveel er gepraat wordt op de Nederlandse stations (met uitzondering van de non-stop stations natuurlijk) tijdens de ochtend- en middagshows. Veel Nederlandse stations zijn eigenlijk een mix van de muziek- en talkradio in de VS. In de VS wordt veel meer muziek gedraaid op de muziekstations, en helemaal geen muziek op de talkstations.

Maar ook muziek doet het goed in de auto in de Verenigde Staten. AC scoort hier 12,5% en CHR 12,4%. Bedenk overigens dat het in de Verenigde Staten heel gebruikelijk is dat het ochtendprogramma op de diverse muziekstations compleet afwijkt van de rest van de programmering. Op sommige stations is tussen 6 en 9 uur zelfs geen enkel plaatje te horen en alleen maar geklets, terwijl na die tijd bijna non-stop muziek wordt gedraaid. [R.S./VRR]

Gerelateerde berichten