NOS heeft veel vragen over voetbalrechten

De NOS heeft ‘een heleboel vragen’ over de manier waarop de Eredivisie CV (ECV) van plan is de uitzendrechten voor voetbalwedstrijden te verdelen. Dat meldde directeur G. Dielessen vrijdag na de publicatie door de ECV van een zogenoemde ’tender’, waarin staat aan welke voorwaarden belangstellende zendgemachtigden moeten voldoen.’Wij vragen ons af of een aantal zaken die daarin staan wel voldoen aan de Mediawet. Wij denken dan vooral aan bepaalde commerciële bepalingen’, zegt Dielessen. ‘Dat zullen we in een bijeenkomst aan de ECV voorleggen.’

De NOS-leidinggevende vraagt zich af of door de bepalingen elke gegadigde wel dezelfde kansen krijgt. Als publieke omroep acht hij zich extra gebonden aan de Mediawet en hij vreest dat commerciële zenders makkelijker op de commerciële eisen kunnen ingaan. ‘Krijgt iedereen op deze manier wel dezelfde kansen?’, vraagt hij zich af.

CDA-Kamerlid Atsma uitte vrijdag soortgelijke kritiek op de tender. Hij denkt dat bij sommige van de criteria commerciële zenders meer mogelijkheden hebben dan de publieke omroep. ‘Dat klopt mededingstechnisch niet en daar moet naar gekeken worden.’  Dat moet volgens Atsma vooraf en niet achteraf gebeuren. Atsma vreest voor ‘Italiaanse toestanden’ waarin media niet zelf meer mogen bepalen wat ze willen uitzenden. Zo eist de ECV dat er op zondagavond vanaf 19.00 een twee uur durend samenvattingsblok te zien is waarin het voetbal ‘centraal staat’.

Uit de tender bleek dat de Eredivisie CV ook strenge eisen stelt aan de manier waarop omroepen voetbalwedstrijden in beeld brengen. Die variëren van het aantal camera’s waarmee wedstrijden moeten worden gefilmd tot het gebruik van inleidende en afsluitende spotjes, een beeldmerk van de eredivisie en door de ECV geleverde titelkaarten en graphics.

Verslaggevers die na afloop van een wedstrijd spelers interviewen, moeten voor het sponsorbord van de thuisclub staan. Op elk uitgezonden interview dat niet aan deze voorwaarde voldoet, staat een boete van 2000 euro. Verder is het gebruik verplicht van virtuele snufjes, bij clublogo’s, opstellingen, reclame-uitingen en om bepaalde grootheden in beeld te brengen, zoals snelheid van de bal, 9.15 meter-cirkel bij vrije trappen en afstand tot het doel bij vrije trappen.

De oprichting van een eigen productiemaatschappij die de beelden kant-en-klaar levert aan de zendgemachtigde is een ‘serieuze optie’, bevestigde vrijdag Chris Woerts, commercieel directeur van de ECV. Al met ingang van het nieuwe seizoen zou het nieuwe bedrijf operationeel kunnen zijn. Op 1 december moeten de eerste biedingen bij de ECV binnen zijn. Vijf dagen later volgt een mondelinge presentatie van alle geïnteresseerde partijen aan de ECV. Daarna kan de ECV vragen om een nieuwe bieding. Op 22 december wil de ECV de toewijzing van de zes pakketten bekendmaken.

Mediaondernemer John de Mol, die met zijn bedrijf Talpa in de race is voor de uitzendrechten, heeft geen verrassende elementen gezien in de wijze waarop de Eredivisie CV (ECV) de voetbalrechten gaat verdelen. Dat liet hij vrijdag via zijn woordvoerder weten. [Volkskrant/Radio.NL]

Gerelateerde berichten