Postbus 51 heeft weinig effect

De reclamespotjes van Postbus 51 hebben weinig effect. Dat stelt Rob Klaassen in zijn proefschrift waarop hij 19 november promoveert aan de Universiteit Twente. Er zijn teveel mensen en organisaties bij de spotjes betrokken, waardoor het meestal uitdraait op een compromis.

De spotjes maken deel uit van voorlichtingscampagnes van de overheid. De overheid probeert mensen bijvoorbeeld te vertellen dat ze zuinig moeten zijn met water en dat het belangrijk is dat de fietsverlichting werkt. Klaassen trekt het nut van deze campagnes niet in twijfel, maar denkt dat de campagnes hun doel voorbij schieten. “De spotjes met Peter Timofeeff over een stijgend waterpeil zijn amusant, maar het doel is totaal onduidelijk.”

De oorzaak hiervan is dat veel instanties bij de ontwikkeling van de spotjes betrokken zijn, meent de onderzoeker. “Bij een spotje over een praktijkexamen voor bromfietsers wordt bijvoorbeeld ook met belangenorganisaties voor ouderen gesproken. Daardoor draait een spotje altijd uit op een compromis.”

De overheid zelf is redelijk positief over de Postbus 51-campagnes. De campagnes werden in een evaluatieonderzoek vorig jaar gewaardeerd met een 7, hoger dan ‘gewone’ reclamespotjes. Met name bij ouderen zijn de spotjes populair. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten