Het publieke radio 3FM moet de komende jaren weer wat terrein winnen, blijkt uit de doelstellingen van de Publieke Omroep. De zender, nu in aandeel onder de 6 procent gezakt, moet in 2007 een marktaandeel halen van 7,5 procent. Het station moet mikken op de doelgroep 17-35.Een en ander staat in de meerjarenbegroting 2005-2009 van de Publieke Omroep.
Radio 3FM moet naar 6,5 procent (2005) en 7,5 procent (2007). Radio 1 moet in 2005 een marktaandeel halen van 9,0 procent, in 2007 moet dit nog steeds 9,0 zijn. Voor Radio 2 liggen deze marktaandelen op 11,0 procent (2005) en 12,0 procent (2007). Radio 4 (+ Concertzender) wordt op 2,5 procent gezet. 747 AM moet naar 1,0 procent (2005) en 1,5 procent in 2007. Hiermee komt het totale marktaandeel voor de publieke omroep in 2005 te liggen op 30 procent en in 2007 op 32,5 procent.
Radio 3FM moet in aandeel groeien door zich te richten op de doelgroep 17-35 jaar. Het muziekprofiel en de vernieuwing van de presentatie worden op die groep toegespitst. Dat moet in 2007 gerealiseerd zijn. Ook moet de hoeveelheid gesproken woord ‘fors worden teruggebracht’. [Adformatie/Radio.NL]