TV Limburg (TVL) overtreedt de Mediawet. Om die reden wil het Commissariaat voor de Media het Limburgse commerciële tv-station een boete opleggen van 12.100 euro. Ook krijgt TVL een waarschuwing vanwege het sponsoren van een actualiteitenprogramma, wat niet is toegestaan. Woordvoerder B. Bijvank van het commissariaat spreekt van een ,,uitzonderlijke uitspraak voor een regionale omroep”.
Het commissariaat, dat toeziet op naleving van de Mediawet, onderzocht de programmering bij TVL na een klacht van concurrent L1. Het onderzoek spitste zich toe op vrijwel alle programma-onderdelen, waaronder TV Limburg Nieuws, Het Weer, Fer Forel, Aon de Geng en Jo Rosenboom in de regio.
Volgens het commissariaat is een aantal boodschappen van sponsors te bestempelen als reclame, doordat slogans en vestigingsplaatsen zijn toegevoegd, hetgeen verboden is. Ook maakt TVL zich schuldig aan sluikreclame, oordeelt het commissariaat, doordat meerdere bedrijven ,,op een overdreven en overdadige wijze in beeld komen”.
Directeur W. Claessen (TVL) voelt er weinig voor om de uitspraak aan te vechten tijdens een geplande hoorzitting op 9 december. ,,De boete zal er niet minder door worden. We zijn in de fout gegaan.” Volgens Claessen betreft de helft van de klachten opnamen van voor de periode dat intern voorschriften zijn opgesteld. ,,Wat betreft sluikreclame zullen we de randen van de wet blijven opzoeken. L1 zal ons wel blijven controleren.” [Limburger/Radio.NL]