KRO zet Tien Geboden in om identiteit uit te dragen

De KRO zet in een nieuwe campagne de Tien Geboden in om haar rooms-katholieke identiteit in een hedendaags jasje uit te dragen. In televisie- en radiospots, op billboards en op internet laat de omroep de bijbelse leefregels zien en klinken als positief geformuleerde beloften in plaats van dwingende geboden.

De KRO heeft de Tien Geboden ,,omgeturnd tot positieve statements”, zei mediadirecteur Ton Verlind maandag bij de presentatie van de campagne. De spotjes tonen mensen die hun ‘belofte’ in gouden letters in de lucht schrijven. ‘Gij zult geen afgoden vereren’ is vertaald in ‘God is er’, ‘eer uw vader en uw moeder’ werd ‘ik respecteer mijn afkomst’, ‘gij zult niet doden’ luidt nu ‘ik wil leven’, ‘gij zult geen onkuisheid begeren’ is omgedoopt tot ‘mijn liefde is puur’.

De campagne zal drie jaar lopen. De slogan is net als in de vorige campagne, met beelden van onder andere een eigentijdse Madonna met kind en Hells Angels in een kerkbank, ‘het gevoel dat je wilt delen’. De boodschap moet volgens KRO-voorzitter F. Slangen laten zien waar zijn omroep voor staat. In een tijd waarin de publieke omroep in de politiek onder vuur ligt, moet de KRO zich volgens hem nog nadrukkelijker onderscheiden van andere omroepen door een bepaalde ,,waardenoriëntatie” over te brengen.

Ook als de positie van de omroepverenigingen in het publieke bestel onverhoopt op de helling gaat, blijft de KRO uitzenden, verklaarde Slangen stellig. Een eigen themakanaal via breedband-internet behoort dan tot de mogelijkheden. Ook het kopen van commerciële zendtijd is voor Slangen geen taboe. ,,We zitten niet opgesloten in het publieke bestel.” [Antenne2/Radio.NL]

Gerelateerde berichten