Afgelopen donderdag publiceerde de RAJAR (Radio Joint Audience Research Limited) de luistercijfers van het vierde kwartaal van 2004 (oktober-december/wave 4). Op landelijk niveau zijn er weinig spectaculaire veranderingen, maar in Londen lijken de kaarten opnieuw geschud te zijn.
Londen
Terwijl 95.8 Capital FM en Heart 106.2 de afgelopen jaren met elkaar streden om de notering voor best beluisterde commerciële zender in Londen, blijkt Magic 105.4 de lachende derde te zijn. Het easy listening station had een bijzonder sterk vierde kwartaal en zag haar marktaandeel met 1,3% stijgen naar 6,1%.
Daarmee verwijst het Heart 106.2 naar de tweede plek, ondanks dat het marktaandeel van Heart redelijk stabiel bleef (5,3%).
Dat kan niet gezegd worden van Capital FM. Het hitstation zag haar marktaandeel 1% dalen, maar blijft met 6,2% nog net marktleider onder de commerciëlen. Dit ondanks dat de ochtendshow van Johnny Vaughan eindelijk in de lift zat en meer luisteraars wist te trekken dan voorgaande periode.
Wat nog wel een lichtpuntje was voor Heart is dat het meer luisteraars heeft dan Magic, maar de gemiddelde Magic luisteraar blijft langer hangen bij het station, waardoor het marktaandeel hoger uit komt.
Niet alleen Heart en Capital zagen hun marktaandeel kelderen, ook het jongerenstation Kiss 100 zakte naar beneden. Voor Choice FM was het helemaal een slechte dag, het urbanstation van Capital Radio zag het marktaandeel halveren. Zusterstations Xfm en Capital Gold stegen daarentegen wel. Virgin Radio zag het aantal luisteraars via de FM in Londen stijgen, maar via de AM dalen. Via FM scoort Virgin 2,9% (+0,1%). Via FM en AM is dit 3,3% (-0,1%)
Landelijk
Op landelijk niveau blijft BBC Radio 2 de best beluisterde landelijke zender. Het station van populaire jocks als Johnny Walker, Steve Wright en Terry Wogan zag het marktaandeel stijgen naar 16,4%. Ochtendjock Wogan wist voor het eerst de grens van 8 miljoen luisteraars te passeren. Het is daarmee de best beluisterde ochtendshow in Engeland. Wekelijks bereikt BBC Radio 2 ruim 13 miljoen luisteraars.
Ondanks dat Radio 2 goed scoort blijven de commerciële lokale stations aan kop staan met ruim 34% marktaandeel. En gezien de indeling van het radiolandschap in het Verenigd Koninkrijk is dit vrij logisch. In Engeland zijn namelijk 8 landelijke stations actief, tegenover ruim 260 lokale radiostations. In elke regio is er wel keuze tussen een stuk of tien lokale stations, zowel commercieel als van de BBC.
Over het algemeen zijn er geen opvallende wijzigingen op landelijk niveau. De meeste stations dalen of stijgen maar een paar tiende van een procent.
De volgende cijfers (wave 1 van 2005) worden begin mei bekend gemaakt (Guardian/R.S./Radio.NL)