De overheid moet in de toekomst niet langer omroepen financieren, maar programma’s. Die kunnen door iedereen worden aangeboden, dus ook door mediabedrijven zoals kranten. De rol van omroepverenigingen zal verder worden teruggedrongen. Dit is volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) het beste scenario voor het mediabeleid van het kabinet. Uitgangspunt van de WRR is dat de mediawereld razendsnel verandert en dat de focus op ‘Hilversum’ moet verdwijnen.
Na de publicatie van het WRR-advies in februari zal staatssecretaris Medy van der Laan (D66) in het voorjaar haar visie op de omroep ontvouwen. Het rapport van de WRR is vrijdag in de ministerraad besproken.
De WRR ziet de financiering van de publieke omroep door de overheid als een verstoring van het medialandschap. Er dient ‘geïntegreerd beleid’ te worden gevoerd waarbij ook andere media (zoals dagbladen, internet) worden betrokken.
De wetenschappelijke raad vindt dat het ‘commerciële deel van het medialandschap niet minder belangrijk is dan het publieke deel’. Voor de overheid moet ‘pluriformiteit’ leidraad zijn. Daarbij is niet het type medium het uitgangspunt, maar het journalistieke aanbod. De overheid is het te doen om ‘informatie, opinie, cultuur en educatie’.
De raad wil dat meer ruimte komt voor fusies of samenwerking tussen mediatypen. De huidige Mediawet moet hiervoor worden aangepast. Het verzuilde bestel, waarin jaarlijks bijna achthonderd miljoen euro omgaat, wordt als achterhaald beschouwd. In de politiek is alleen het CDA nog vurig pleitbezorger daarvan.
Amusement (quizzen en spelletjes) en reclame op publieke zenders behoren niet tot de kerntaken, aldus de WRR. Voor de omroepen ligt een nieuwe rol in het verschiet. Ze moeten leveranciers worden van programma’s.
Dit betekent niet dat zij verworden tot louter productiehuizen. Ze kunnen de eigen achterban blijven bedienen, zij het dat voor ‘indentiteitsprogramma’s’ veel minder zendtijd (en dus geld) beschikbaar zal zijn. Op termijn zal één publieke zender gaan verdwijnen. Het aanbod verschuift naar (digitale) themakanalen. [Volkskrant/Frank van Zijl/Radio.NL]