Radiogigant Clear Channel is hevig onder vuur komen te liggen van diverse vrouwenorganisaties nadat het borstvergrotingen had weggegeven op een vier van zijn radiostations. Tijdens het spel “Breast Christmas Ever” in totaal 13 vrouwen kans om hun voorgevel te laten vergroten. Het spel werd in de weken voorafgaand aan kerstmis gespeeld op de bewuste stations.
Vernederend
Volgens de National Organization for Women (NOW) is de wedstrijd “vernederend en onethisch”. Bovendien schaad de wedstrijd het zelfvertrouwen van vrouwen en kan het de gezondheid schaden. Een borstvergroting is immers niet zonder risico.
Klachten
De NOW heeft inmiddels haar leden opgeroepen om klachten te sturen naar de mediawaakhond FCC en radiogigant Clear Channel. Volgens NOW zijn er inmiddels al 3400 klachten opgestuurd.
Of de klachten van NOW ook daadwerkelijk wat gaan opleveren is nog maar de vraag. Volgens een woordvoerder van de FCC bemoeit de waakhond zich niet met de inhoud van radiospelletjes, tenzij het de fatsoensgrenzen overschrijd. De FCC vereist alleen dat spelletjes aan bepaalde regels voldoen en dat deze duidelijk kenbaar worden gemaakt.
Clear Channel: onschuldig…
Radiogigant Clear Channel zelf zegt dat het bewuste spel niet door Clear Channel zelf op poten is gezet, maar dat het een actie is van de stations zelf. Volgens een woordvoerster van Clear Channel zijn de lokale managers van de stations bevoegd om beslissingen te nemen over de programmeringen en de inhoud daarvan.
Het voorval komt enkele maanden nadat Clear Channel een schikking trof met mediawaakhond FCC over enkele lopende zaken. De radiogigant koopt voor $1.75 miljoen een aantal klachten tegen onder andere Howard Stern en Bubba the Love Sponge af. Beide heren zijn overigens niet meer in dienst bij Clear Channel
Overweldigend succes
Volgens MJ Kelli van de “MJ Morningshow” was “Breast Christmas Ever” een enorm succes en kwamen er ruim 91.000 aanmeldingen binnen. Zijn ochtendshow is iedere ochtend te horen op 93 3 FLZ (WFLZ/Tampa), Kiss FM (WFKS/Jacksonville) en Z107.7 (KSLZ/St. Louis).
MJ zelf verklaart dat dergelijke spelletjes niets nieuws zijn. Zelf gaf hij in 1989 al de eerste borstvergroting op de radio weg. Inmiddels is MJ ook al opvolgende spelletjes als “Boobapalooza” en “Pick Your Plastic” gestart.
Het vierde station dat meedeed aan de borstcompetitie was Channel 95 5 (WKQI) in Detroit. Hier werd de vergroting weggeven door ochtendjock Mojo. Het station was overigens zo te spreken over de actie, dat ook hier inmiddels een opvolger is gestart: “New Year, New Rear”. Hierin maken kandidaten kans op een liposuctie ter waarde van $ 15.000. [CBSnews/FMQB/R.S./Radio.NL]