Het landelijke commerciële radiostation ‘BNR Nieuwsradio’ heeft “officieel” al maanden lang een marktaandeel van 0,3% volgens het Continu LuisterOnderzoek (CLO) maar hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten weet zeker dat hij veel meer luisteraars heeft.
Misschien brengt de nieuwe meetmethode later dit jaar andere cijfers, dan luistert een apparaatje mee naar welke stations de drager luistert, en wordt niet meer afgegaan op wat de deelnemers aan het onderzoek zich later herinneren, zo staat in het Broadcast Magazine te lezen. In Engeland leverde die overstap vooral nieuws- en praatzenders betere cijfers op.
De nieuwe meetmethode in Groot-Britannië werd uitgevoerd met polshorloge’s. Dit werd gedaan door GFK in opdracht van Kelvin MacKenzie. Hieruit bleek inderdaad dat stations als Talksport meer luisteraars hadden dan volgens de traditionele Rajar cijfers (met de dagboeken). Echter werd er met de polshorloge’s methode alleen het aantal luisteraars bepaald. Marktaandelen zijn nooit vrijgegeven. Bovendien worden de Rajar cijfers nog steeds als officiële standaard gebruikt bij de radiostations.
Bicker Caarten: “Ik ben dit station begonnen met nul adverteerders, toen hadden we 0,2% marktaandeel. Nu zijn er honderden adverteerders die miljoenen bij ons omzetten, we hebben 50 werknemers, we zijn een florerend bedrijf en we scoren 0,3%. Ik weet niet hoe dat kan”. [Radio.NL/Villamedia]