Het Centrum voor Informatie over Media, kortweg CIM heeft afgelopen dinsdag de luistercijfers gepubliceerd over de periode september/december 2004 (golf 6). Uit de cijfers blijkt dat de Vlaamse commerciële radiostations bezig zijn met een flinke inhaalslag op de publieke stations, die vooral ten koste gaat van Radio Donna.
Met name de hitzender Q-Music mag uiterst tevreden zijn met de luistercijfers. Het station boekte forse winst en zag het marktaandeel met ruim 4% stijgen naar 11,2%. 4FM steeg naar 5,8% (+2,3%). De cijfers van 4FM gaan overigens nog over het tijdperk voordat Talpa het overnam. Pas bij de volgende meting zal langzamerhand duidelijk worden of de wijzigingen die Talpa heeft doorgevoerd effect hebben.
Grote verliezer deze meting van de publiek popzender Donna. De afgelopen twee jaar daalde het station al bij bijna iedere meting, maar deze keer is het verlies behoorlijk groot: bijna 7%. Het marktaandeel van Donna blijft nu steken op 18,5%. Ter vergelijking: eind 2002 scoorde Donna nog 29,4%.
Traditiegetrouw doet Radio 2 het weer goed. Het station met veel aandacht voor het Vlaamse lied en regionale informatie wist zelfs luisteraars te winnen en scoort nu 32,5% marktaandeel. Radio 1 weet nog net Q-Music voor te blijven en scoort 11,3%.
Na twee perioden winst, moest het alternatieve Studio Brussel toch weer verlies incasseren. Het marktaandeel daalde hier naar 7,5%. Het klassieke Klara is goed voor 2,8%.
De snelle hoofdrekenaar zal vast wel zijn opgevallen dat alle marktaandelen bij elkaar 89,6% bedraagt. De overige 10,4% is in handen van lokale, regionale en buitenlandse stations.
[Radiovisie/R.S./Radio.NL]