Kredietreclame aan banden

Minister Zalm van Financiën stelt voor om de reclameregels voor consumentenkrediet flink aan te scherpen. Dit betekent dat reclames voor leningen en hypotheken in de toekomst aan strengere eisen moeten voldoen. Dat staat in het concept-Besluit financiële dienstverlening (Bfd) dat hij donderdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In het Bfd wordt aangegeven aan welk niveau van deskundigheid een financiële dienstverlener moet voldoen en hoe hij deze deskundigheid moet aantonen. De informatieverstrekkingseisen worden ook strenger. Zo wordt het bijvoorbeeld verboden om te adverteren met kredietpercentages waarbij rekening is gehouden met de fiscale aftrekbaarheid en worden financiële dienstverleners verplicht de kosten van krediet en de maandlast te vermelden in een reclame.

Bij sommige reclames is het voor de consument niet duidelijk dat het om tijdelijke tarieven gaat. Om agressieve reclames met tijdelijke actietarieven te voorkomen, moet voortaan worden vermeld hoe lang de actie duurt en wat het tarief na afloop van de actie is. Waarschijnlijk gaan de strengere eisen vanaf dit najaar gelden. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten