Het Nederlandse televisiekanaal Tel Sell begint volgende week met een ruilbeurs op televisie. Consumenten kunnen gratis adverteren. Aangeboden producten worden vertoond op de thuiswinkel-zender, die in 90 procent van de Nederlandse huishoudens te zien is via de kabel.
,,Wij verwachten er héél veel van”, zegt Tel Sell-directeur Loes Mulder. Ze verwijst daarmee naar populaire ruilsites op internet, als Marktplaats.nl. Deze site was vorig jaar de op vijf na best bezochte met maandelijks 4,2 miljoen unieke kijkers. Er staan meer dan 1 miljoen artikelen op te koop.
,,Hoe ons systeem werkt? Als u een bankstel wilt verkopen, maakt u daar een foto van. U logt in op onze site en plaatst de advertentie. Die foto wordt dan – bijvoorbeeld om 12.00 uur – met nog andere bankstellen vertoond op tv in de regio waar u woont”, legt Mulder uit. Andere regio’s kunnen ook. Daar moet een toeslag voor worden betaald.
Mensen die belangstelling hebben in het bankstel, kunnen bellen naar Tel Sell. ,,Dat kost 30 cent per minuut. Ze moeten het artikelnummer noemen en via ons telefonische responssysteem worden de geïnteresseerden doorgeschakeld naar de verkoper.” Dit alles is anoniem. Koper en verkoper zien elkaars gegevens niet. Pas als het tot een deal komt, worden koper en verkoper bekend.
Tel Sell, dat 24 uur per etmaal uitzendt, is twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het systeem. Mulder: ,,Het is een integratie van internet, televisie en voice-respons. Alles wordt op elkaar afgestemd. Het heeft nogal wat moeite gekost om dat voor elkaar te krijgen.” Op dit moment wordt nog koortsachtig gewerkt aan verbetering van het geluid. ,,Maar dat hopen we volgende week onder de knie te hebben.” TelSellmarkt.nl is al wel in de lucht via internet.
Rubrieken die Tel Sell tot nu toe heeft ontwikkeld, zijn onder meer audio/video, boten, pc’s/software, dieren en speelgoed. ,,Huizen willen we ook gaan doen. Nu moet u in een dagblad een betaalde advertentie zetten, straks kunt u een prachtige foto van uw huis gratis plaatsen op televisie.”
De bedoeling is dat op het hele uur één van de rubrieken aan bod komt. ,,Dus om 11.00 uur bijvoorbeeld auto’s.” [Algemeen Dagblad/Radio.NL]