In de uitzendingen van de muziekzender MTV in de Verenigde Staten was in een willekeurige week in maart vorig jaar 3.056 keer een glimp van een naakt persoon of een seksueel getinte situatie te zien en werd 2.881 keer mondeling aan seks gerefereerd. Dat staat in een dinsdag verschenen rapport van de Parents Television Council, een oudervereniging die in de gaten houdt of televisieprogramma’s wel geschikt zijn voor kinderen. Volgens de vereniging zendt MTV welbewust aan een stuk door ,,vunzigheid” uit om jonge jongens op te hitsen.
Aanleiding tot de telling van de Parents Television Council vormde het door MTV geproduceerde pauzeprogramma van de Superbowl, het belangrijkste sportevenement van de VS, waarin zanger Justin Timberlake bijna een jaar geleden ‘per ongeluk’ een borst van zangeres Janet Jackson ontblootte.
Volgens Robert Thompson, als televisieonderzoeker verbonden aan de universiteit van Syracuse, zal de uitkomst van het onderzoek niemand die geregeld naar MTV kijkt verbazen. Maar mensen die dat niet doen, zoals veel kijkers van de door CBS uitgezonden Superbowl, zullen wellicht geschokt zijn, aldus Thompson. MTV zei in een reactie dezelfde normen te hanteren als de andere televisiezenders. MTV weerspiegelt de heersende cultuur en laat zien waar zijn kijkers in geïnteresseerd zijn, aldus een woordvoerster van de zender, Jeannie Kedas. [Novum/Radio.NL]