Deejay Adam Curry begint ‘MP3-radiostation’

Deejay en mediaondernemer Adam Curry gaat de concurrentie aan met de traditionele Radiowereld. Vanuit Engeland begint hij Podshow.com, een netwerk van mp3-radiouitzendingen. Samen met zakenpartner Ron Bloom lanceerde Curry afgelopen weekend de website Podshow.com, zo laat Planet weten.

De website moet een centrale marktplaats worden waar internetradioluisteraars, programmamakers en adverteerders elkaar vinden. De site brengt geen ’traditionele’ radiostations in kaart, maar zogeheten podcasts. Dat zijn radioprogramma’s van particulieren die hun programma’s in mp3-formaat via distributieformaat RSS verspreiden naar iTunes-achtige programma’s en draagbare mp3-spelers. Podcasts worden nagenoeg niet via de ether of de kabel uitgezonden.

Spilwerking
Tot op heden is het podcastlandschap versplinterd. Internetters die podcasts willen luisteren komen ze toevallig tegen, of worden erop gewezen door bekenden of podcastmakers. Daarnaast zien adverteerders dat consumenten steeds minder naar de reguliere radiostations gaan luisteren en meer naar gespecialiseerde internetradiostations, podcasts of louter hun eigen mp3-speler.

Met hun nieuwe onderneming willen Curry en Bloom een centrale rol innemen tussen adverteerders, podcastmakers en luisteraars. Het bedrijf is gevormd rondom op een centrale index van podcasts, Ipodder.org. De luisteraars van Adam Curry’s eigen podcast Daily Source Code bouwden sinds de zomer van 2004 een doorzoekbare index die ondertussen iets meer dan 4.000 podcasts bevat. Deze index is via Ipodder.org te doorzoeken. Bovendien krijgen adverteerders via Podshow toegang tot een breed scala aan gespecialiseerde MP3-radioprogramma’s, waar ze gericht hun advertentiegelden kunnen besteden.

Een deel van de advertentiegelden dat via Podshow binnenkomt, gaat naar de podcastmakers. Daarmee kunnen ze onder meer de bandbreedte betalen voor het uploaden van hun programma’s. Een ander deel van het geld gaat naar de internetgebruikers die de losse onderdelen van de Ipodder.org-index onderhouden.

Investeren in talent
Curry’s nieuwe bedrijf maakt de komende week bekend te investeren in enkele podcastmakers. Daarmee hoopt de exploitant van Podshow.com, BoKu, de kwaliteit van de mp3-uitzendingen te vergroten. Immers, de podcasters kunnen bijvoorbeeld betere apparatuur kopen, minder bij hun vaste baas gaan werken of nieuwe programma’s ontwikkelen. Curry redeneert dat hoe beter de kwaliteit van de podcasts zijn hoe aantrekkelijker ze worden voor adverteerders.

Podcasting: relatief nieuw
Podcasten is een betrekkelijk nieuw verschijnsel op internet. Deze manier van radio maken is gebaseerd op RSS als distributieformaat, internet als drager en mp3-spelers als ontvangers. Curry ontwikkelde afgelopen zomer een programmaatje om mp3-uitzendingen van internet af te plukken en ze via iTunes-achtige programmma’s naar draagbare mp3-spelers te kopiëren. Hij publiceerde de broncode van de software. Vervolgens gingen verscheidene programmeurs aan de slag met die broncode om de software verder te verfijnen. Curry ontving voor zijn vinding een nominatie voor de Wired Rave Awards, innovatieprijzen van het onconversatieve techlifestyle-georienteerde tijdschrift Wired Magazine.

Verscheidene radiostations onderzoeken hoe ze podcasts in kunnen zetten naast de ether en kabel, als manier om luisteraars aan zich te binden. In Engeland zendt de BBC enkele radioprogramma’s in mp3-formaat uit. In Nederland zijn het vooralsnog enkel NoordzeeFM en BNN die enkele radioprogramma’s, of onderdelen daarvan, als mp3’tjes ter download aanbieden.

Podshow.com is niet het enige bedrijf in zijn soort. Evan Williams, de bedenker van weblogdienst Blogger.com, staat eveneens op het punt een podcastdienst te lanceren: Odeo.com. Verder verenigingen kleine clubjes podcasters zich onder namen als Techpodcasts.com, Podcastalley.com, The Podcast Network en het onder techneuten gerenomeerde IT Conversations.

Hoeveel internetters er regelmatig naar podcasts luisteren is niet bekend. Curry’s dagelijks show Daily Source Code behoort tot een van de meest beluisterde programma’s. Het programma wordt dagelijks door ruim 50.000 internetters gedownload en in de trein, auto, vliegtuig of achter het bureau beluisterd. [Planet/Radio.NL]

Gerelateerde berichten