Duitse publieke omroep stopt met ARI verkeersinfosysteem

Vanaf vandaag stoppen de Duitse publieke radiostations met het “Autofahrer-Rundfunk-Informationen” systeem, kortweg ARI. Na ruim 30 jaar lijkt hiermee een einde te komen aan een typisch Duitse radiotechniek.

ARI had eigenlijk twee mogelijkheden. Het aangeven of het station wel eens verkeersinfo uitzond en het overschakelen van de cassettespeler naar de radio tijdens de verkeersinfo en luider schakelen van de radio. ARI kan dus worden gezien als de voorloper van het huidige Radio Data Systeem (RDS).

De rede waarom het ARI systeem buiten gebruik wordt gesteld mag dan ook duidelijk zijn. RDS heeft de functies van ARI al ruimschoots overgenomen. Al sinds halverwege de jaren ’90 worden er nauwelijks autoradio’s die voorzien zijn van ARI gemaakt. En omdat een gemiddelde autoradio 10 jaar meegaat is het nu tijd om afscheid te nemen van het signaal.

De bekende fluittoon aan het begin en einde van de verkeersinformatie, de Hinztriller, zal vooralsnog niet verdwijnen. Het landelijke radiostation Deutschlandfunk zendt al enige jaren geen ARI signaal meer uit, toch wordt de Hinztriller nog steeds gebruikt als aan- en afkondiging van de verkeersbulletins.

Vooralsnog hebben de publieke stations besloten om het systeem aan de kant te schuiven. Diverse commerciële radiostations zijn de afgelopen jaren al gestopt met ARI. Of de overige commerciële stations ARI nog blijven gebruiken is niet bekend. [DLF/WDR/R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten