De oplage van alle kranten in Nederland is in het vierde kwartaal van 2004 opnieuw gedaald. In totaal kwamen 4.013.547 kranten uit, 3,3 procent minder dan in het laatste kwartaal van 2003. Deelabonnementen, een weekeind- of zaterdagabonnement, zijn wel in trek. Dit aantal verdubbelde ten opzichte van 2003, zo laat HOI, Instituut voor Media Auditing dinsdag weten. Het merendeel (90 procent) van de kranten wordt in Nederland nog altijd via abonnementen verspreid.
De losse verkoop is met 8 procent veel minder populair. De cijfers hebben betrekking op de 32 in ons land verschijnende dagbladen. Negen kranten verschijnen landelijk, de overige 23 zijn regionale kranten. Lees verder
AD
Hoofdredacteur Leo Pronk (58) van het Rotterdams Dagblad (RD) zal na de fusie van zijn krant met het Algemeen Dagblad en een aantal regionale kranten niet bij de krant blijven werken. Dat maakte hij deze week op zijn redactie bekend, meldde een lid van de redactieraad dinsdag. Lees verder
SMS
Mobiel berichtenverkeer in Europa neemt tot 2010 met 92 procent toe, maar de omzet daaruit met slechts 10 procent. Nederland is een achterblijver. Dat zegt Forrester Research Europe, gevestigd in Amsterdam, in een rapport over mobiel berichtenverkeer in Europa in de komende vijf jaar. Lees verder
Media
Michou Basu, modespecialist bij deze krant, zat met de handen in het haar. “Voor de Nederlandse celebs is een feestje blijkbaar geen uitdaging. We kijken even in de kast, of erger nog in de wasmand, en we gáán. En laten we vooral niet opvallen.” Lees verder
UPC
UPC tart het aanbod van glasvezeldiensten met een ‘maximaal’ 20 megabit per seconde internetverbinding over de tv-kabel en ADSL2+. Chello Extreme noemt UPC haar nieuwe product, dat op 1 mei op de markt komt, Bijzonder is dat dit gelijktijdig beschikbaar komt via zowel de tv-kabel in gebieden waar UPC actief is, als via ADSL buiten het UPC-kabelnetwerk. Dat laatste gebeurt als eerste in Utrecht. “We bieden het daar aan als product over ADSL2+. Dat heeft 24 mb/s officieel als maximum, wij houden het bij 20mb/s”, aldus de woordvoerder. Lees verder
Kinderen
Kinderen die op jonge leeftijd veel televisie kijken, maken meer kans om later pestkoppen te worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Washington, dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, zo meldt BBC. Lees verder
BBC
De beslissing om het huwelijk tussen de Britse prins Charles en Camilla met een dag uit te stellen, bezorgt de BBC kopbrekens. Het gedeelte van het huwelijk dat de openbare omroep op BBC1 wilde coveren, dreigt immers samen te vallen met de uitzending van de bij de Britten immens populaire paardenkoers Grand National. Lees verder
Video
Google maakt een voorzichtig begin met het opkomende fenomeen video blogging oftewel vlogging. De zoekgigant zal de komende dagen persoonlijke videoclips gaan archiveren. Mensen krijgen de mogelijkheid video te uploaden naar de servers van Google waarna de internetgigant deze zal indexeren en hosten. Video blogging is een nieuw fenomeen dat is afgeleid van het populaire web logging (blogging). In plaats van een persoonlijk dagboek bij te houden kunnen mensen persoonlijke video’s online zetten. Lees verder
Lokaal
Het bestuur van de lokale omroep Boschtion zoekt nadrukkelijk de samenwerking met voormalige concurrenten Orva, RTV Bo en Atlantis. Gedacht wordt aan bestuurlijke samenvoeging en aan samenwerking in het maken van producties. Lees verder
Omroep
Als het aan de Raad voor Cultuur ligt, wordt de publieke omroep een stuk duurder voor de belastingbetaler, maar verdwijnt wel de reclame. De Raad adviseert de regering jaarlijks een miljard euro uit te trekken voor de publieke omroep tegen nu zeshonderd miljoen. Reclame levert nu zo’n tweehonderd miljoen op. Volgens de Raad zou het aantal televisienetten tot twee beperkt kunnen worden, het aantal radiozenders tot drie. De Raad voor Cultuur ziet alleen nog toekomst voor Radio 1 en twee muziekzenders. De rest kan eventueel verder als digitaal kanaal. Lees verder
Reclame
Om op de televisie te komen hoef je niet dicht bij het Hilversumse vuurtje te zitten. Wie met enige regelmaat voor de buis zit ziet mensen uit de regio figureren in reclamespotjes: gemaakt in Brummen. Crystal Park Productions timmert hard aan de weg op het gebied van spotjes en producent Gerbrand Pot is nu ook bezig met een programma voor kinderen. De eerste probeeraflevering is goed ontvangen door volwassenen, en de kinderen lagen dubbel van het lachen. Dat zijn de complimenten. Lees verder